Duże biura podrózy są coraz większe

Pierwsza trójka touroperatorów – Itaka, TUI Poland i Rainbow Tours – zwiększyła przychody. Ale ten rok może być dla branży słabszy niż ubiegły.

Publikacja: 20.06.2013 01:49

Duże biura podrózy są coraz większe

Foto: Bloomberg

Prawie 3,6 miliarda złotych wynoszą ubiegłoroczne obroty dziesięciu największych biur podróży. To blisko 80 proc. przychodów całej turystyki wyjazdowej. O tym, jak jest skoncentrowana, świadczy fakt, że przychody kolejnej dwudziestki firm to zaledwie 0,38 mld zł. Tymczasem zarejestrowanych podmiotów, które mogą się zajmować organizacją turystyki, jest ponad 3 tys.

Naprawdę dużych graczy można policzyć na palcach. Jak podsumował branżowy dwutygodnik „Wiadomości Turystyczne" (WT), pierwsza piątka wypracowała w ubiegłym roku przychody na poziomie 2,76 mld zł. Z opublikowanego wczoraj przez WT dorocznego rankingu touroperatorów,  który przygotowywany jest już po raz siódmy, wynika, że pierwsza trójka utrzymała pozycje z poprzedniego roku. Na kolejnych miejscach doszło jednak do przetasowań.

Największym biurem podróży pozostaje Itaka. W 2012 roku miała przychody w wysokości 1,138 mld zł. To o 39 mln zł więcej niż rok wcześniej. Drugie jest TUI Poland z przychodami na poziomie 641,25 mln zł i spektakularnym wzrostem o 152 mln zł. Na trzecim miejscu znalazł się Rainbow Tours – 456,62 mln zł obrotów, które wobec roku poprzedniego zwiększyły się 0 17,6 mln zł.

W pierwszej dziesiątce na czwarte miejsce awansował Wezyr Holidays, natomiast z piątego na siódme miejsce w ubiegłym roku spadło biuro podróży Alfa Star. W porównaniu z ubiegłorocznym rankingiem, w zestawieniu zabrakło firm, które w 2012 roku ogłosiły niewypłacalność – Sky Club i Summerleise. Ponadto biura GTI Travel Poland, które niewypłacalne stało się w tym miesiącu.

W sumie spośród 30 biur w rankingu, przeszło połowa poprawiła obroty.

Duzi jeszcze więksi

– To dlatego, że najwięksi touroperatorzy, choć mają droższą ofertę, wybierani są przez klientów o zasobniejszych portfelach – tłumaczy Marzena Zarzycka, szefowa „Wiadomości Turystycznych".

W pamięci turystów ubiegły rok zapisał się spektakularną serią plajt – niewypłacalność ogłosiło kilkanaście biur podróży. Ale część branży zalicza go do udanych. – Poprawiła się jakość sprzedaży. Marże są wyższe niż przed rokiem, a biura lepiej przygotowane pod względem organizacyjnym – twierdzi Marek Andryszak, prezes TUI Poland.

Ale to głównie ci duzi stają się jeszcze więksi, gdy tymczasem przeszło połowa małych biur podróży – co wynika z tegorocznego badania wywiadowni gospodarczej D&B Bisnode Polska – wciąż boryka się z kłopotami finansowymi. Ta grupa nie ma raczej szans na poprawienie w tym roku swojej sytuacji.

Mniej bankrutów

Obecny rok może być jednak słabszy od ubiegłego. I to mimo dużego wzrostu sprzedaży wycieczek w ostatnim czasie. Według Andrzeja Betleja, współzałożyciela firmy analitycznej Travel Data, wpłyną na to pierwsze miesiące roku, które przyniosły mocny spadek liczby klientów. – Większa sprzedaż oferty letniej mogłaby w najlepszym razie wyrównać wynik na zero – uważa Betlej.

Byłby to jednak drugi z rzędu słaby rok: w ubiegłym, w porównaniu z 2011, liczba wyjeżdżających stopniała o 3 proc. A spadków z początku tego roku nie można już tłumaczyć obawą przed plajtą organizatora. Zdaniem ekspertów główną przyczyną rezygnacji z wyjazdu będzie teraz niepewna sytuacja gospodarcza, zwiększająca obawy o utratę pracy. Za to branży nie powinna grozić tak duża jak przed rokiem liczba bankructw. Rynek oczyścił się z najsłabszych firm, a biura ostrożniej rezerwują miejsca w hotelach i samolotach.

Samolotem na wakacje coraz częściej na własną rękę

Do najpopularniejszych krajów, do których latają Polacy z biurami podróży, należy teraz Grecja. Ma prawie 20-procentowy udział w łącznej sprzedaży czarterowych wycieczek. Na drugim miejscu znalazł się Egipt, za nim Turcja oraz Hiszpania. W kierunkach prowadzi turecka Antalaya, na podium są jeszcze egipskie Hurgada oraz Sharm el Sheikh. Ale systematycznie zwiększa się liczba wyjazdów na własną rękę. Według Internetowego Centrum Podróży eSKY, w ubiegłym roku liczba indywidualnych wyjazdów wzrosła o 14 proc. w porównaniu z rokiem 2011. Kolejny wzrost jest już widoczny w tym roku. Powodem jest chęć obniżenia kosztów. W przypadku wyjazdów poza Europę oszczędności na wycieczce mogą sięgać 1,5–2 tys. złotych. Turyści mogą także zyskać na wylocie z lotniska znajdującego się poza Polską, np. w Niemczech lub we Włoszech.

Biznes
Zielona transformacja MŚP. Jak zapewnić sobie zysk, przewagę konkurencyjną i dostęp do finansowania?
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Biznes
Polska armia kupuje amunicję. Nowy kontrakt zbrojeniowy wart setki milionów
Biznes
Liechtenstein pułapką na oligarchów. Uciekli ludzie, którym powierzyli majątki
Biznes
Ile wojna handlowa Donalda Trumpa kosztuje firmy na całym świecie?
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Cła Trumpa nielegalne? Cyfrowa suwerenność Europy i plan ratunkowy Niemiec
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont