Reklama

EADS zamienia się w Airbusa

Europejski gigant wojskowo-lotniczy EADS połączy swe działy sprzętu wojskowego oraz kosmicznego i przejmie nazwę swej głównej marki, Airbusa. Nowa firma przejmie też strukturę i styl od Boeinga, bo chce zwiększać zyski.

Publikacja: 31.07.2013 15:53

EADS zamienia się w Airbusa

Foto: Bloomberg

W 9 miesięcy po rezygnacji z prób fuzji z brytyjską BAE Systems prezes Tom Enders potwierdził decyzje, które mają uczynić z firmy produkującej samoloty cywilne siłę napędzającą wzrost. Decyzja ta wywindowała akcje EADS do rekordowych poziomów.

- Reorganizacja zmniejszy koszty, zwiększy rentowność i poprawi naszą pozycję rynkowa - powiedział Enders.

Tom Enders wypowiadał się po potwierdzeniu przez EADS planowanego w tym roku większego poziomu zamówień i po przedstawieniu dobrych wyników półrocza. Nie wykluczył redukcji zatrudnienia w dziale wojskowo-kosmicznym zatrudniającym 45 tys. ludzi, który będzie mieć centralę w Niemczech.

W związku z tym EADS uprzedził, że mogą powstać koszty restrukturyzacji jeszcze w tym roku. Wszystkie politycznie wrażliwe decyzje przeniesiono jednak na okres po wyborach powszechnych w Niemczech we wrześniu, bo grupa obiecała przedstawić w II półroczu bardziej szczegółowy raport.

- Rząd będzie blisko współpracować z EADS w nadchodzącym procesie restrukturyzacji i nada dużego znaczenia niemieckim interesom związanym z lokalizacją działalności przemysłowej - oświadczył minister gospodarki Philipp Roesler.

Reklama
Reklama

EADS powstał w 2000 r. z fuzji aktywów Francji, Niemiec i Hiszpanii włącznie z producentem samolotów cywilnych Airbusem, powołanym na początku lat 70. Nazwa EADS nigdy nie zyskała popularności, a w grupie dyskutowano od dawna nad jej zmianą.

EADS przyjmie nazwę Grupa Airbus i połączy swe działy sprzętu wojskowego i komicznego w jeden z siedzibą w Monachium (tam gdzie istnieje DASA) wraz z działem samolotów wojskowych Airbus Military, dotąd związanym z Airbusem.

Eurocopter, największy na świecie producent cywilnych śmigłowców, przejmie nazwę Airbus Helicopters.

Więcej zamówień

Dzięki większemu popytowi na samoloty Airbusa, przy mniejszym zainteresowaniu śmigłowcami i sprzętem kosmicznym, EADS  zwiększył w II kwartale zysk operacyjny o 23 proc. do 887 mln euro i obroty o 3 proc. do 13,945 mld. Na Airbusa przypadła z tego jedna trzecia.

Teraz europejska grupa zwiększyła planowany w tym roku pułap nowych zamówień samolotów o 25 proc. do ponad tysiąca. Airbus chce poprawić ubiegłoroczny wynik 914 sztuk, przedstawiciele branży wymieniają liczbę nawet 1200.

Tom Enders podał też, że testowanie nowego samolotu szerokokadłubowego z kompozytów A350 przebiega bardzo dobrze, ale cały projekt wiąże się z różnymi wyzwaniami.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama