Wieprzowina PQS: ma być kolejny program promocyjny

Niemal 5 mln euro ma kosztować kolejny program promujący wieprzowinę ze znakiem PQS. Jego autorzy chcą z nim dotrzeć głównie do dystrybutorów.

Publikacja: 02.09.2013 14:25

Wieprzowina PQS: ma być kolejny program promocyjny

Foto: Bloomberg

- Do połowy września powinniśmy wyłonić agencję wdrażającą kampanię, aby do końca tego miesiąca złożyć gotowy wniosek do Agencji Rynku Rolnego – mówi „Rz" Witold Choiński, prezes Związku Polskie Mięso.

Poprzedni trzyletni program, który właśnie dobiegł końca, skierowany był głównie do konsumentów. Teraz Związek Polskie Mięso chce dotrzeć także do dystrybutorów.  – Nasza kampania była pierwszą w Polsce dotyczącą znakowanego mięsa wysokiej jakości. Zwróciliśmy uwagę konsumentów na to, że na rynku, oprócz masowych produktów, są obecne także certyfikowane wyroby – komentuje Witold Choiński.

Jeżeli UE zgodzi się na realizację programu, wówczas wyłoży 50 proc. kwoty potrzebnej na jego realizację. 30 proc. będzie pochodzić z budżetu krajowego, a resztę wyłożą sami producenci. Związek Polskie Mięso chce pozyskać środki z funduszu promocji mięsa wieprzowego.

- Doświadczenie pokazuje, że najlepsze efekty uzyskuje się wówczas, gdy kampanie są kontynuowane – mówi Choiński.

Według danych Komisji Europejskiej, w 2012 roku w UE działało prawie 230 systemów jakości dla produktów mięsnych. Z tej liczby 215 systemów działało w obszarze B2B (czyli klientów biznesowych), a tylko 14 w obszarze B2C (czyli klientów indywidualnych). W Polsce są obecnie 4 systemy, na Litwie i Czechach po 2, a np. w Niemczech, Włoszech i Hiszpanii odpowiednio 48, 28 i 25. Większość obejmuje swoim działaniem sieci detaliczne.

Dystrybutorzy rozpoznają certyfikaty

Z badań przeprowadzonych przez Red Code Institute na zlecenie organizatorów kampanii poświęconej PQS wynika m.in., że ponad 75 proc. sprzedawców potrafiło wymienić minimum jeden certyfikat jakości mięsa. W badaniu post-test zadeklarowali oni wyższą o ok. 23 proc. znajomość certyfikatów jakości i systemów bezpieczeństwa (badanie pre-test zostało wykonane pomiędzy październikiem a listopadem 2010 roku, po zakończeniu pierwszego etapu kampanii, natomiast post-test objął badania wykonane w dwóch turach – w latach 2011 i 2012).

Niemal dwukrotnie wzrosła grupa respondentów, który znali 3 certyfikaty. Świadomość ISO w porównaniu z badaniem pre-test wzrosła o 18 proc., a HACCP 17 proc.

Świadomość spontaniczna PQS wyniosła w grupie dystrybutorów blisko 23 proc. i w porównaniu z badaniem pre-test była wyższa o blisko 13 proc.. Wzrosła również świadomość wspomagana PQS, która w badaniu post-test wyniosła 37 proc. (wzrost o 11 proc.).

W badaniu post-test respondenci częściej wyrażali opinię, że wieprzowina PQS to mięso o lepszych w porównaniu z wieprzowiną produkowaną poza systemem  parametrach kulinarnych i przetwórczych, ale i wyższej cenie. Przy tym o 15 proc. częściej w porównaniu z badaniem pre-test zgadzali się z opinią, że certyfikowana wieprzowina to mięso chude.

Lepsza, ale...

Zauważalny jest związek między wielkością dystrybutora (hurtownia/producent) i wiedzą na temat certyfikacji mięsa i PQS. Mali dystrybutorzy dysponują mniejszą wiedzą na temat certyfikatów mięsa. Respondenci najczęściej zgadzają się z pozytywnymi opiniami na temat Systemu PQS, chociaż wielu z nich nie próbowało certyfikowanej wieprzowiny. Mięso PQS jest postrzegane w badaniach jako bezpieczne i mające wysoką jakość. W opinii respondentów wieprzowina z logo PQS jest droższa już na etapie produkcji, ale za to charakteryzuje się lepszymi parametrami kulinarnymi i przetwórczymi.

Z badań wynika, że konsumenci z reguły nie pytają o certyfikację i pochodzenie mięsa. Brak zapytań w opinii dystrybutorów wynika z nieznajomości certyfikatów w ogóle. Może to oznaczać większą znajomość tematu dobrostanu zwierząt oraz certyfikatów jakości w grupie konsumentów niż dystrybutorów. Trzeba jednak pamiętać, że badania konsumenckie przeprowadzono tylko w dużych miastach.

Najbardziej otwarci na zamówienia mięsa wieprzowego PQS byli detaliści delikatesowi. Dystrybutorzy, którzy nie posiadali w ofercie certyfikowanej wieprzowiny deklarowali, że złożyliby na nią zamówienie, gdyby była bardziej dostępna. Podkreślają przy tym, że zdarzają się trudności z dostępnością wieprzowiny PQS.

Detaliści specjalistyczni i hurtownicy w większości byli sceptycznie nastawieni do wprowadzenia do swej oferty wieprzowiny PQS. Zauważalna jest nieufność względem produktu wśród osób, które dotychczas nie spotkały się z żadną informacją na temat PQS.

Respondenci, którzy nie deklarowali zamawiania wieprzowiny PQS najczęściej podawali jako powód „jeszcze za niski poziom świadomości wśród konsumentów" oraz obawy odnośnie wyższej ceny wieprzowiny PQS w porównaniu z niecertyfikowaną. Respondenci wskazywali również na kryzys gospodarczy, który nie sprzyja wyższym wydatkom na żywność.

- Do połowy września powinniśmy wyłonić agencję wdrażającą kampanię, aby do końca tego miesiąca złożyć gotowy wniosek do Agencji Rynku Rolnego – mówi „Rz" Witold Choiński, prezes Związku Polskie Mięso.

Poprzedni trzyletni program, który właśnie dobiegł końca, skierowany był głównie do konsumentów. Teraz Związek Polskie Mięso chce dotrzeć także do dystrybutorów.  – Nasza kampania była pierwszą w Polsce dotyczącą znakowanego mięsa wysokiej jakości. Zwróciliśmy uwagę konsumentów na to, że na rynku, oprócz masowych produktów, są obecne także certyfikowane wyroby – komentuje Witold Choiński.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?