Wieprzowina PQS: ma być kolejny program promocyjny

Niemal 5 mln euro ma kosztować kolejny program promujący wieprzowinę ze znakiem PQS. Jego autorzy chcą z nim dotrzeć głównie do dystrybutorów.

Publikacja: 02.09.2013 14:25

Wieprzowina PQS: ma być kolejny program promocyjny

Foto: Bloomberg

- Do połowy września powinniśmy wyłonić agencję wdrażającą kampanię, aby do końca tego miesiąca złożyć gotowy wniosek do Agencji Rynku Rolnego – mówi „Rz" Witold Choiński, prezes Związku Polskie Mięso.

Poprzedni trzyletni program, który właśnie dobiegł końca, skierowany był głównie do konsumentów. Teraz Związek Polskie Mięso chce dotrzeć także do dystrybutorów.  – Nasza kampania była pierwszą w Polsce dotyczącą znakowanego mięsa wysokiej jakości. Zwróciliśmy uwagę konsumentów na to, że na rynku, oprócz masowych produktów, są obecne także certyfikowane wyroby – komentuje Witold Choiński.

Jeżeli UE zgodzi się na realizację programu, wówczas wyłoży 50 proc. kwoty potrzebnej na jego realizację. 30 proc. będzie pochodzić z budżetu krajowego, a resztę wyłożą sami producenci. Związek Polskie Mięso chce pozyskać środki z funduszu promocji mięsa wieprzowego.

- Doświadczenie pokazuje, że najlepsze efekty uzyskuje się wówczas, gdy kampanie są kontynuowane – mówi Choiński.

Według danych Komisji Europejskiej, w 2012 roku w UE działało prawie 230 systemów jakości dla produktów mięsnych. Z tej liczby 215 systemów działało w obszarze B2B (czyli klientów biznesowych), a tylko 14 w obszarze B2C (czyli klientów indywidualnych). W Polsce są obecnie 4 systemy, na Litwie i Czechach po 2, a np. w Niemczech, Włoszech i Hiszpanii odpowiednio 48, 28 i 25. Większość obejmuje swoim działaniem sieci detaliczne.

Dystrybutorzy rozpoznają certyfikaty

Z badań przeprowadzonych przez Red Code Institute na zlecenie organizatorów kampanii poświęconej PQS wynika m.in., że ponad 75 proc. sprzedawców potrafiło wymienić minimum jeden certyfikat jakości mięsa. W badaniu post-test zadeklarowali oni wyższą o ok. 23 proc. znajomość certyfikatów jakości i systemów bezpieczeństwa (badanie pre-test zostało wykonane pomiędzy październikiem a listopadem 2010 roku, po zakończeniu pierwszego etapu kampanii, natomiast post-test objął badania wykonane w dwóch turach – w latach 2011 i 2012).

Niemal dwukrotnie wzrosła grupa respondentów, który znali 3 certyfikaty. Świadomość ISO w porównaniu z badaniem pre-test wzrosła o 18 proc., a HACCP 17 proc.

Świadomość spontaniczna PQS wyniosła w grupie dystrybutorów blisko 23 proc. i w porównaniu z badaniem pre-test była wyższa o blisko 13 proc.. Wzrosła również świadomość wspomagana PQS, która w badaniu post-test wyniosła 37 proc. (wzrost o 11 proc.).

W badaniu post-test respondenci częściej wyrażali opinię, że wieprzowina PQS to mięso o lepszych w porównaniu z wieprzowiną produkowaną poza systemem  parametrach kulinarnych i przetwórczych, ale i wyższej cenie. Przy tym o 15 proc. częściej w porównaniu z badaniem pre-test zgadzali się z opinią, że certyfikowana wieprzowina to mięso chude.

Lepsza, ale...

Zauważalny jest związek między wielkością dystrybutora (hurtownia/producent) i wiedzą na temat certyfikacji mięsa i PQS. Mali dystrybutorzy dysponują mniejszą wiedzą na temat certyfikatów mięsa. Respondenci najczęściej zgadzają się z pozytywnymi opiniami na temat Systemu PQS, chociaż wielu z nich nie próbowało certyfikowanej wieprzowiny. Mięso PQS jest postrzegane w badaniach jako bezpieczne i mające wysoką jakość. W opinii respondentów wieprzowina z logo PQS jest droższa już na etapie produkcji, ale za to charakteryzuje się lepszymi parametrami kulinarnymi i przetwórczymi.

Z badań wynika, że konsumenci z reguły nie pytają o certyfikację i pochodzenie mięsa. Brak zapytań w opinii dystrybutorów wynika z nieznajomości certyfikatów w ogóle. Może to oznaczać większą znajomość tematu dobrostanu zwierząt oraz certyfikatów jakości w grupie konsumentów niż dystrybutorów. Trzeba jednak pamiętać, że badania konsumenckie przeprowadzono tylko w dużych miastach.

Najbardziej otwarci na zamówienia mięsa wieprzowego PQS byli detaliści delikatesowi. Dystrybutorzy, którzy nie posiadali w ofercie certyfikowanej wieprzowiny deklarowali, że złożyliby na nią zamówienie, gdyby była bardziej dostępna. Podkreślają przy tym, że zdarzają się trudności z dostępnością wieprzowiny PQS.

Detaliści specjalistyczni i hurtownicy w większości byli sceptycznie nastawieni do wprowadzenia do swej oferty wieprzowiny PQS. Zauważalna jest nieufność względem produktu wśród osób, które dotychczas nie spotkały się z żadną informacją na temat PQS.

Respondenci, którzy nie deklarowali zamawiania wieprzowiny PQS najczęściej podawali jako powód „jeszcze za niski poziom świadomości wśród konsumentów" oraz obawy odnośnie wyższej ceny wieprzowiny PQS w porównaniu z niecertyfikowaną. Respondenci wskazywali również na kryzys gospodarczy, który nie sprzyja wyższym wydatkom na żywność.

- Do połowy września powinniśmy wyłonić agencję wdrażającą kampanię, aby do końca tego miesiąca złożyć gotowy wniosek do Agencji Rynku Rolnego – mówi „Rz" Witold Choiński, prezes Związku Polskie Mięso.

Poprzedni trzyletni program, który właśnie dobiegł końca, skierowany był głównie do konsumentów. Teraz Związek Polskie Mięso chce dotrzeć także do dystrybutorów.  – Nasza kampania była pierwszą w Polsce dotyczącą znakowanego mięsa wysokiej jakości. Zwróciliśmy uwagę konsumentów na to, że na rynku, oprócz masowych produktów, są obecne także certyfikowane wyroby – komentuje Witold Choiński.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska: Za sprawą AI wszyscy wchodzimy w nową erę
Biznes
Jest nowa szefowa PARP. "Agencja trafia w najlepsze ręce"
Biznes
USA chcą złagodzenia ograniczeń dotyczących marihuany
Biznes
Wielka Brytania wreszcie ma pierwszego „muzycznego miliardera"
Biznes
Lada dzień do Poczty Polskiej wpłynie wielki przelew. Uratuje molocha?