Dla młodych bank w komórce

Płatności bezgotówkowe w Polsce mogą się rozwijać dzięki bankowości mobilnej i wypłatom gotówki w sklepach.

Aktualizacja: 04.09.2013 04:18 Publikacja: 04.09.2013 01:09

Na zdjęciu od lewej: Tomasz Bogus, Lucyna Stańczak, Michał Skowronek, i Jacek Niewęgłowski

Na zdjęciu od lewej: Tomasz Bogus, Lucyna Stańczak, Michał Skowronek, i Jacek Niewęgłowski

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Czy nowoczesne technologie wspierają rozwój płatności bezgotówkowych? Odpowiedź, według uczestników panelu o takim tytule, jest oczywista. Istotne jest jednak, że nie dla wszystkich można zastosować te same rozwiązania.

Polska nie należy do liderów w zakresie obrotów bezgotówkowych. Jak wynika z ostatniego raportu NBP, blisko 82 proc. płatności to te w gotówce. Co czwarty Polak nie ma rachunku w banku czy SKOK, co trzeci – karty płatniczej. – Mamy też najniższe w Europie wskaźniki, jeśli chodzi o liczebność sieci bankomatów czy terminali płatniczych – mówił Michał Skowronek, dyrektor generalny MasterCard Europe na Polskę.

– Od 4 lat  wdrażamy strategię pozyskiwania tzw. nieubankowionej grupy potencjalnych klientów. Udało się nam pozyskać w ten sposób 1 mln osób i ponad 400 tys. założonych rachunków. Co ciekawe, 80 proc. z tej grupy nie ma karty lub nie korzysta z karty płatniczej. Aktywność płatnicza tych osób też jest niższa niż średnio w innych bankach – opisywał swoje doświadczenia  Tomasz Bogus, prezes Banku Pocztowego. Główną barierą jest według niego ograniczenie finansowo-mentalne. Wiele osób uważa, że ma za małe dochody, zaś usługi bankowe są kosztowne.  Dużą rolę odgrywają też: obawy przed nowymi technologiami, brak edukacji finansowej, brak zaufania do banków.

Na równi z Turcją

Lucyna Stańczak, dyrektor Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju w Polsce, podkreślała, że podobne problemy mają też inne kraje.  W całej UE z płatności bezgotówkowych nie korzysta 60 mln osób (głównie młodych), a w krajach, gdzie działa EBOR – 190 mln osób (w tym Rosja, Turcja, kraje postradzieckie, północna Afryka). – A w krajach Afryki wprowadzane są rozwiązania, które tam się sprawdzają. Przy bardzo ograniczonej sieci banków i bankomatów najlepiej sprawdzają się proste usługi finansowe przez telefon, np. płatności w sklepach – mówiła dyrektor. Jej zdaniem Polska znajduje się na podobnym poziomie jak Turcja czy Rosja, a największy potencjał wśród młodych ludzi ma wykorzystanie do celów transakcji finansowych telefonów komórkowych.

Prezes Skowronek podkreślał, że dla poszczególnych grup klientów – często o skrajnych potrzebach – konieczne jest stosowanie różnych rozwiązań technologicznych. – Z jednej strony mamy tych, którzy szukają nowych, wygodniejszych form płacenia. Pod względem takich nowoczesnych rozwiązań jesteśmy w Europie liderem – podkreślał Skowronek. Chodzi np. o możliwości płatności bezstykowych w systemie Pay Pass (zajmujemy drugą pozycję pod względem tego typu kart, terminali i liczby płatności), czy bankowość mobilną (dostęp do kont z tabletów czy telefonów). Są też nowe trendy – pay pass w telefonie, czyli usługa płacenia bezstykowego przez telefon, czy zdalne płatności przez telefon.

Kluczem edukacja

– Myślę, że wkrótce smarthon będzie królował wśród ludzi młodych jako technologia wykorzystania usług finansowych – zgodził się prezes Bogus. Pytanie, jak włączyć do tych procesów osoby starsze? Według Bogusa, tylko przez edukację.

– By móc zaspokoić technologicznie potrzebę, najpierw trzeba rozpoznać problem. Według mnie jest nim mała liczba tych terminali – zauważył z kolei Jacek Niewęgłowski, członek zarządu ds. strategii firmy P4 (operator sieci Play).  Wyliczał, że mamy bardzo rozdrobnioną sieć placówek handlowych o zbyt małych obrotach, by tworzyć uzasadnienie ekonomiczne do instalowania terminali płatniczych.

– Na świecie pojawiają się rozwiązania oparte np. na telefonach komórkowych. Służą one wówczas nie do płacenia, a do przyjmowania transakcji. Wciąż jest wiele pytań o bezpieczeństwo tych transakcji, ale myślę, że to przyszłość – przekonywał  Niewęgłowski.

Przywrócić zaufanie

Prezes Skowronek ujawnił, że organizacje finansowe będą wspierać zaniedbaną ostatnio usługę wypłaty gotówki w sklepach.

– Pierwszym krokiem do obrotu bezgotówkowego jest uzyskanie dzięki karcie dostępu do gotówki. Możliwość dokonania takiej transakcji w sklepie, tak jak w bankomacie, to pierwszy element edukacyjny, ważny dla tych, którzy dopiero zaczynają korzystać z podobnych usług – mówił Skowronek. I przekonywał, że instytucje finansowe zainwestują więcej  w promocję tego rozwiązania.

– Konsekwencje braku rozwoju płatności bezgotówkowych mogą być dotkliwe. Efektem może być wpychanie obrotu gospodarczego w szarą strefę, która po przekroczeniu pewnej skali staje się zwykle groźna dla gospodarki – zauważył Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich. Podkreślał, że trzeba walczyć o przywrócenie zaufania do instytucji finansowych i budowanie obok banków zagranicznych – także lokalnych, solidnie zorganizowanych, z dużym kapitałem.

Czy nowoczesne technologie wspierają rozwój płatności bezgotówkowych? Odpowiedź, według uczestników panelu o takim tytule, jest oczywista. Istotne jest jednak, że nie dla wszystkich można zastosować te same rozwiązania.

Polska nie należy do liderów w zakresie obrotów bezgotówkowych. Jak wynika z ostatniego raportu NBP, blisko 82 proc. płatności to te w gotówce. Co czwarty Polak nie ma rachunku w banku czy SKOK, co trzeci – karty płatniczej. – Mamy też najniższe w Europie wskaźniki, jeśli chodzi o liczebność sieci bankomatów czy terminali płatniczych – mówił Michał Skowronek, dyrektor generalny MasterCard Europe na Polskę.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się