Porozumienie płacowe w Hyundai Motor

Hyundai Motor przystał na podwyżki zarobków dla załogi nieco mniejsze niż rok temu, aby zmniejszyć straty z powodu wstrzymania produkcji przez strajkujących związkowców

Publikacja: 08.09.2013 15:39

Porozumienie płacowe w Hyundai Motor

Foto: Bloomberg

Piąty na świecie producentem samochodów wraz z Kia Motors był od 20 sierpnia nękany akcjami protestacyjnymi polegającymi na przerwach w pracy. Z tego powodu nie wyprodukował 50 tys. samochodów o wartości 1,02 bln wonów (930 mln dolarów), ale ma nadzieję odrobić to w dodatkowym czasie pracy, gdy członkowie związku zawodowego zaaprobują najnowsze porozumienie płacowe z dyrekcją. 46 tys. członków ma w poniedziałek uczestniczyć w głosowaniu.

Wstępne porozumienie przewidujące mniejsze podwyżki niż rok temu jest jednak dobre ze względu na niską inflację w Korei i wolną poprawę wyników grupy. Przewiduje podwyżkę zarobków o 5,14 proc., premie motywacyjne na sumę 9,2 mln wonów (8400 dolarów) na pracownika plus 500 proc. najniższej płacy zasadniczej.

Związek żądał premii w wysokości 8 miesięcznych zarobków, medalionu ze złota o wartości 2400 dolarów, jednorazowej gratyfikacji dla pracowników o najdłuższym stażu albo dla tych, których dzieci nie mogły podjąć studiów na wyższych uczelniach.

- Osiągnięta umowa jest krokiem naprzód w naszych stosunkach ze związkami, ale jeśli ktoś zapyta mnie, czy wszystkie problemy zostaną całkowicie rozwiązane w przyszłym roku, to odpowiem „nie" — stwierdził członek dyrekcji Hyundaia po otrzymaniu informacji o szczegółach porozumienia, ale nie chciał ujawniać się ze względu na drażliwość tematu.

Hyundai nie jest jedynym pracodawcą mającym problemy ze związkami, których uprawnienia mocno ograniczono ostrzejszą polityką prowadzoną od 2008 r. General Motors osiąga 20 proc. swej produkcji w Korei i planuje stopniowo wyjście z tego kraju na skutek rosnących kosztów pracowniczych.

Poza sektorami finansów i motoryzacji strajki odeszły w niepamięć w tym kraju, gdzie kiedyś związki potrafiły sparaliżować stolicę gwałtownymi protestami. W I półroczu było tylko 17 strajków, połowa stanu z 2012 r. W 2007 r., zanim rząd ograniczył wpływy związków, przeprowadzono 115 protestów. Podczas obecnego społeczeństwo nie darzyło sympatią pracowników Hyundaia, którzy zarabiają średnio 85 600 dolarów rocznie z premiami i nadgodzinami. To dwa razy więcej niż 10 lat temu.

Starając się ograniczyć zależność od Korei i zbliżyć się do klientów Hyundai montuje obecnie tylko 43 proc. swej światowej produkcji w kraju. Zakład w Alabamie nie ma związków zawodowych. — Strajki organizowano przez ostatnie 20 lat i nie znikną z dnia na dzień. Staramy się stopniowo eliminować przyczyny — stwierdził przedstawiciel dyrekcji.

Związek zawodowy w firmie będzie pod koniec października wybierać nowego przywódcę, na miejsce Mun Yong-muna, który przewodził strajkom w 2012 r. i ostatniemu, po 3 latach spokoju socjalnego. Aktywność związkowa w tej firmie nie słabnie, nie dostrzega tego prof. Park Tae-ju z Instytutu Zatrudnienia i Szkolenia Zawodowego, który doradzał firmie we wprowadzeniu nowego systemu zmianowego. W całym kraju ruch związkowy słabnie. Do organizcji należy obecnie mniej niż 10 proc. zatrudnionych, polowa stanu z 1989 r. — wynika z danych OECD.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej