Carlos Tavares - z Renaulta do Peugeota

Druga grupa samochodowa w Europie, PSA Peugeot Citroen mianowała b.dyrektora generalnego w Renaulcie, Carlosa Tavaresa swym szefem, co ułatwi zastrzyk nowej gotówki od chińskiego partnera Dongfeng

Publikacja: 26.11.2013 17:44

Carlos Tavares

Carlos Tavares

Foto: Bloomberg

Tavaers (55 lat) dołączy od 1 stycznia do ekipy prezesa Philippe Varina, a później w 2014 r. przejmie jego stanowisko - ogłosiła firma w  Paryżu potwierdzając powszechne spekulacje o tej nominacji.

Akcje Peugeota zyskały 50,1 proc. w poniedziałek po tej informacji, także po decyzji o  stopniowym złagodzeniu sankcji wobec Iranu, bo Francuzi liczą na wznowienie sprzedaży swych samochodów.

Zmiana prezesa świadczy, że PSA i rodzina Peugeotów chcą dokonać  dalekosiężnych zmian. Uważamy Tavaresa za zdecydowany atut - stwierdził londyński analityk w Int'l Strategy & Investment, Erich Hauser.

Varin (61) prowadził rozmowy z grupą Dongfeng Motor o  rozszerzeniu współpracy istniejącej spółki j.v. wraz  z emisją nowych akcji za kilka miliardów euro (w prasie wymieniano sumę 3-4 mld), które przejęłyby po równo chiński partner i francuski skarb państwa.

Zaskakująca zmiana na szczycie skraca dotychczasowy kontrakt prezesa PSA, przedłużony w maju na następne 4 lata. Zmiana ma rozproszyć obawy Chińczyków co do jakości zarządzania firmą  i zapewnieniem jej ciągłości, gdy zastanawiają  się nad zainwestowaniem w większy sojusz.

Mianowanie Tavaresa pozwoli firmie samochodowej kontynuować strategię odradzania się i rozwoju - uznał szef rady nadzorczej Thierry Peugeot.

- PSA kierowana przez Tavaresa może wydawać się Dongfengowi  jako bezpieczniejsze miejsce do inwestowania, więc Chińczycy mogą przeznaczyć większy kapitał - ocenia Stephen Reitmann z Societe Generale. Zwraca też uwagę, że ten Portugalczyk zapewnił sobie bliskie kontakty z kierownictwem Dongfenga podczas pracy w Nissanie.

Nominacja wywołała zdziwienie wśród szefów francuskich firm motoryzacyjnych, bo zgodnie z  niepisana regułą nie jest możliwe przechodzenie z dyrekcji Renaulta do Peugeota i odwrotnie. - O czymś takim nie słyszano we Francji. Renault nie będzie szczęśliwy, bo Tavares zna wszystkie jego plany produktów na wiele lat - stwierdza osoba związana z obiema firmami.

Tavares urodzony Lizbonie przeniósł się w wieku 17 lat do Francji, gdzie skończył studia inżynierskie. W 1981 r. zaczął pracę w Renault przy próbach samochodów R19 i Clio II. Pilotował program auta koncepcyjnego Megane 2 i uruchomienie produkcji wersji pochodnych tego auta. W 2005 r. został szefem Nissana na Obie Ameryki, a od 2011 r. był dyrektorem generalnym w Renault. W sierpniu 2013 oświadczył publicznie,  ze interesowałoby go kierowanie duża firmą samochodowa. Ta wypowiedź była powodem zwolnienia zwolnienia go z pracy w Renault.

Biznes
Oligarchowie walczą w Londynie o Norylski Nikiel. Dwóch się kłóci, trzeci przygląda
Biznes
Burza w Sejmie podczas debaty nad systemem kaucyjnym. Wraca październik 2025 r.
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Bitcoin na rekordowym poziomie
Biznes
Polska walczy o pieniądze z Unii Europejskiej dla zbrojeniówki
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Biznes
Wspierają nas technologie, w tym AI
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką