Toyota poinformowała, że w zeszłym roku sprzedała w Państwie Środka 916,400 sztuk samochodów - to wzrost o 9,2 proc. Prawdziwym hitem sprzedażowym okazały się dobrze dostosowane do chińskiego rynku modele terenowego samochodu RAV4. Chińscy konsumenci najwyraźniej nie wzięli sobie do serca apelu o bojkot japońskich produktów, po tym jak znów zaostrzył się między Chinami a Japonią spór o japońskie wyspy Senkaku, do których Chiny roszczą sobie pretensje. Rok temu Toyota sprzedała w Chinach 840 tys. swoich samochodów.

Także japońska Honda poinformowała, o wzroście sprzedaży na poziomie 26, proc., ale znalazła się pod względem wielkości sprzedaży za Fordem i Toyotą.

Ford zdobył chiński rynek modelami Mondeo i Focus, goniąc liderów sprzedaży samochodowej w Chinach: amerykańskiego General Motors i niemieckiego Volkswagena, które według wstępnych danych sprzedały na chińskim rynku w 2013 roku po 3 mln sztuk samochodów. Volkswagen nieznacznie wyprzedził GM.

Po drodze są jeszcze jednak japoński Nissan, który prognozował, że w 2013 roku sprzeda na chińskim rynku 1,3 mln samochodów oraz Hyundai- z prognozami na poziomie 1,6 mln. Te koncerny nie opublikowały jeszcze danych za 2013 rok.

W 2012 roku na chińskim rynku sprzedano najwięcej nowych samochodów na świecie - 19,1 mln. Kraj ten stał się największym światowym rynkiem motoryzacyjnym - przed USA i Unią Europejską. Według założeń ekonomistów w 2013 roku sprzedaż samochodów w Chinach miała przekroczyć 20 mln sztuk. Analitycy czekają teraz na oficjalne dane z koncernów by potwierdzić lub skorygować prognozy. Także na ten rok analitycy prognozują dalszy wzrost popytu na samochody - o około 10 proc.