Reklama

Przez Luksemburg do Hiszpanii

Bezpośrednie połączenie kolejowe pomiędzy Polską i zlokalizowanym na granicy francusko-hiszpańskiej miastem Le Boulou, skróciłoby czas przewozu towarów o połowę.

Publikacja: 29.01.2014 14:44

Nowe połączenie to inicjatywa władz Luksemburga, które obecnie szukają sposobów na zdywersyfikowanie gospodarki. Polacy podchodzą do niej entuzjastycznie.

- To bardzo perspektywiczny projekt odpowiadający na trendy na europejskim rynku towarowych przewozów kolejowych – stwierdził Jacek Neska, dyrektor zarządzający PKP Cargo.

– Takie rozwiązanie byłoby milowym krokiem do skrócenia czasu transportu cargo o połowę. Obecnie większość towarów z Polski transportowanych jest po drogach. Zajmuje to nawet dwa dni, by dowieźć je do Luksemburga i aż cztery, by trafiły do Barcelony. Połączenie kolejowe skróciłoby czas nawet o połowę – mówi Alain Krecké, starszy manager w Luksemburskim Klastrze Logistycznym.

Jeśli inicjatywa dojdzie do szczęśliwego finału, to będzie to kolejna zrealizowana inwestycja PKP Cargo ukierunkowana na obsługę przewozów między Europą Zachodnią, a państwami Centralnej i Wschodniej Europy. W ostatnich latach spółka wybudowała m.in. terminal kontenerowy Poznań Franowo czy w Małaszewiczach przy polsko-białoruskim przejściu granicznym.

Nowy projekt ma duże szanse na realizację, gdyż władze Luksemburga bardzo poważnie podchodzą do rozwoju sektora transportowego w swoim kraju. Świadczy o tym np. fakt, że do 2015 r. możliwości logistyczne, rozumiane jako zdolność do obsługi cargo, zwiększą się czterokrotnie. Stanie się tak dzięki rozbudowie terminal cargo w Bettenburgu.

Reklama
Reklama

- Atrakcyjność projektu podwyższa bardzo dobra lokalizacja i organizacja pracy stacji rozrządowej i terminali w Bettenbourgu, który często określany jest jako centralny punkt w europejskiej sieci. W naszej opinii, dotychczasowe doświadczenie terminalu m. in. w obsłudze towarów z Hiszpanii i Francji, pozwala oczekiwać na zbudowanie konkurencyjnego połączenia zarówno w zakresie przewozów kontenerowych, jak również dla produktów typy „Rail Motorway – wskazuje Jacek Neska.

Pierwsze kroki na drodze do rozpoczęcia strategicznego projektu już zostały podjęte. W Luksemburgu odbywa się konferencją współorganizowana przez Luxembourg-Poland Business Club, Amabsadę RP oraz Deloitte, na której dyskutują przedstawiciele obu zainteresowanych stron.

- Współpraca z Polską może się okazać równie kluczowa co ta nawiązana z Włochami, Hiszpanią czy krajami skandynawskimi. Teraz pozostała kwestia podjęcia decyzji i znalezienia finansowania przez stronę polską. My już zdecydowaliśmy na tak – konkluduje Alain Krecké.

Nowe połączenie to inicjatywa władz Luksemburga, które obecnie szukają sposobów na zdywersyfikowanie gospodarki. Polacy podchodzą do niej entuzjastycznie.

- To bardzo perspektywiczny projekt odpowiadający na trendy na europejskim rynku towarowych przewozów kolejowych – stwierdził Jacek Neska, dyrektor zarządzający PKP Cargo.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Biznes
Hyundai w ogniu napięć USA–Korea Płd. Fabryka w Georgii opóźniona przez akcję służb
Biznes
Zakupy systemów antydronowych, kłopoty niemieckiego eksportu i decyzja EBC
Biznes
Prezes Totalizatora Sportowego: Jest silne lobby, które chce znieść monopol państwa
Biznes
Elon Musk nie jest już najbogatszym człowiekiem świata. Jest nowy król bogactwa
Biznes
Rosyjskie drony nad Polską, strategia rozwoju do 2035 i IPO Smyka
Reklama
Reklama