Przez Luksemburg do Hiszpanii

Bezpośrednie połączenie kolejowe pomiędzy Polską i zlokalizowanym na granicy francusko-hiszpańskiej miastem Le Boulou, skróciłoby czas przewozu towarów o połowę.

Publikacja: 29.01.2014 14:44

Nowe połączenie to inicjatywa władz Luksemburga, które obecnie szukają sposobów na zdywersyfikowanie gospodarki. Polacy podchodzą do niej entuzjastycznie.

- To bardzo perspektywiczny projekt odpowiadający na trendy na europejskim rynku towarowych przewozów kolejowych – stwierdził Jacek Neska, dyrektor zarządzający PKP Cargo.

– Takie rozwiązanie byłoby milowym krokiem do skrócenia czasu transportu cargo o połowę. Obecnie większość towarów z Polski transportowanych jest po drogach. Zajmuje to nawet dwa dni, by dowieźć je do Luksemburga i aż cztery, by trafiły do Barcelony. Połączenie kolejowe skróciłoby czas nawet o połowę – mówi Alain Krecké, starszy manager w Luksemburskim Klastrze Logistycznym.

Jeśli inicjatywa dojdzie do szczęśliwego finału, to będzie to kolejna zrealizowana inwestycja PKP Cargo ukierunkowana na obsługę przewozów między Europą Zachodnią, a państwami Centralnej i Wschodniej Europy. W ostatnich latach spółka wybudowała m.in. terminal kontenerowy Poznań Franowo czy w Małaszewiczach przy polsko-białoruskim przejściu granicznym.

Nowy projekt ma duże szanse na realizację, gdyż władze Luksemburga bardzo poważnie podchodzą do rozwoju sektora transportowego w swoim kraju. Świadczy o tym np. fakt, że do 2015 r. możliwości logistyczne, rozumiane jako zdolność do obsługi cargo, zwiększą się czterokrotnie. Stanie się tak dzięki rozbudowie terminal cargo w Bettenburgu.

- Atrakcyjność projektu podwyższa bardzo dobra lokalizacja i organizacja pracy stacji rozrządowej i terminali w Bettenbourgu, który często określany jest jako centralny punkt w europejskiej sieci. W naszej opinii, dotychczasowe doświadczenie terminalu m. in. w obsłudze towarów z Hiszpanii i Francji, pozwala oczekiwać na zbudowanie konkurencyjnego połączenia zarówno w zakresie przewozów kontenerowych, jak również dla produktów typy „Rail Motorway – wskazuje Jacek Neska.

Pierwsze kroki na drodze do rozpoczęcia strategicznego projektu już zostały podjęte. W Luksemburgu odbywa się konferencją współorganizowana przez Luxembourg-Poland Business Club, Amabsadę RP oraz Deloitte, na której dyskutują przedstawiciele obu zainteresowanych stron.

- Współpraca z Polską może się okazać równie kluczowa co ta nawiązana z Włochami, Hiszpanią czy krajami skandynawskimi. Teraz pozostała kwestia podjęcia decyzji i znalezienia finansowania przez stronę polską. My już zdecydowaliśmy na tak – konkluduje Alain Krecké.

Nowe połączenie to inicjatywa władz Luksemburga, które obecnie szukają sposobów na zdywersyfikowanie gospodarki. Polacy podchodzą do niej entuzjastycznie.

- To bardzo perspektywiczny projekt odpowiadający na trendy na europejskim rynku towarowych przewozów kolejowych – stwierdził Jacek Neska, dyrektor zarządzający PKP Cargo.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?