Airbus Helicopters (dawny Eurocopter) podpisał z chińskim AVIC umowę o współpracy przemysłowej przy produkcji 1000 śmigłowców EC175 o wartości 8 mld euro. Maszynę transportu cywilnego opracowali Francuzi i Avicopter, filia AVIC, a będą ją produkować w obu krajach. Wersja chińska o nazwie AC352 będzie napędzana francuskim silnikiem produkcji Turbomeca, filii grupy Safran. Francuzi będą wytwarzać EC175 z silnikami Pratt&Whitney na rynki światowe, poza Chinami.
W najbliższych 20 latach Chiny będą potrzebować ponad 5 tys. śmigłowców o wartości 50 mld dolarów. Teraz mają niecałe 400.
Prezes Airbusa Fabrice Bregier podpisał z kolei z szefami AVIC i władzami strefy wolnocłowej miasta Tianjin umowę o przedłużeniu o 10 lat współpracy w zakresie montowania samolotów A320ceo i A320neo (z nowszym silnikiem) w rytmie 4 maszyn miesięcznie. Chińczycy zobowiązali się kupić w Airbusie co najmniej 50 proc. samolotów w tym okresie, czyli ok. 500 sztuk A320.
Airbus zawarł też z chińską spółką CAS porozumienie o sprzedaży 70 samolotów (43 z rodziny A320, 27 A330) o wartości 10 mld dolarów. Trwają negocjacje dalszych zakupów za podobną sumę.
Z okazji wizyty prezydenta Chin Xi Jinpinga Pekin odblokował kupno 27 samolotów A330 o wartości 6,6 mld dolarów zawieszone w ramach retorsji za próbę obłożenia przez Unię Europejską linii lotniczych opłatami od emisji spalin przy lądowaniach i startach z lotnisk europejskich.