Aerodynamiczny kształt będzie także zmniejszał opór powietrza. A to pozwoli zaoszczędzić na paliwie i zmniejszyć emisje dwutlenku węgla. Dziś zmiany w przepisach dotyczących budowy aut przegłosowano na plenarnym posiedzeniu w Parlamencie Europejskim
Europarlament dał producentom ciężarówek więcej miejsca z przodu samochodu, gdzie część dodatkowej przestrzeni kabiny musi być użyta aby zlikwidować martwe pola, stworzyć strefę zgniotu i zapewnić, że piesi i rowerzyści nie są wciągani pod koła przy kolizji. Parlament chce, żeby producenci mogli sprzedawać nowe kabiny od razu, a od 2022 roku aby zmiany poprawiające bezpieczeństwo stały się obowiązkowe. Obecnie ciężarówki są dużym zagrożeniem dla bezpieczeństwa na drogach. W roku 2011 były uczestnikami 15 proc. wypadków ze skutkiem śmiertelnym w Europie, w których zginęło ponad 4200 osób.
Jeszcze w marcu decyzja w tej sprawie została podjęta przez Komisję Transportu Parlamentu Europejskiego. - Musimy ulepszyć kształt pojazdów ciężarowych jeżdżących po naszych drogach. Dzięki tym zmianom transport drogowy będzie bardziej przyjazny środowisku i bezpieczniejszy – tłumaczył Siim Kallas, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za transport.
Obowiązujące do tej pory przepisy dotyczące wymiarów samochodów ciężarowych pochodzą z 1996 roku. Paradoksalnie, obecne, kanciaste kształty kabin ciężarówek ustaliła właśnie Komisja Europejska. Miała wtedy na celu dbałość o jakość dróg i mostów poprzez zmniejszanie liczby pojazdów o dużej wadze i rozmiarze. Do dziś tamte zasady wymuszają na koncernach motoryzacyjnych produkcję takich pojazdów, których kabiny mają całkowicie płaską część przednią. Utrudnia to poprawianie efektywności paliwowej ze względu na duże opory powietrza. Tymczasem raport sporządzony w zeszłym roku przez niemiecki instytut FKA na zlecenie Transport & Environment szacuje, że zaokrąglony przód zmniejszyłby opór powietrza o 12 proc.
Niektórzy producenci lobbują jednak za zakazaniem stosowania nowych kształtów do 2025, powołując się na "neutralność konkurencyjną". Inni producenci popierają więcej miejsca w kabinie, ale sprzeciwiają się kluczowym standardom bezpieczeństwa takimi jak poprawa widoczności dla kierowców. Od lat najwięcej wypadków śmiertelnych z udziałem ciężarówek w UE zdarza się właśnie w Polsce. W 2013 roku w wypadkach z udziałem ciężarówek w Polsce zginęło 751 osób (23 procent ogólnej liczby zabitych).