Reklama
Rozwiń
Reklama

Mniej pracowników naziemnych w Lufthansie

Największy w Europie przewoźnik pod względem obrotów chce wyodrębnić ok.1500 pracowników naziemnych w różnych firmach w ramach cięcia kosztów, a Emirates jest zainteresowany kupnem jej działu cateringu.

Publikacja: 14.05.2014 16:14

Lufthansa stara się zwiększyć zyski o 1,5 mld euro w 2015 r. wobec 2011 r. w ramach programu restrukturyzacji SCORE. Przewiduje więc różne działania, od rozwijania taniej linii Germanwings i skrócenia czasu postojów  samolotów na lotniskach po  likwidację 3500 etatów w biurowym zapleczu, a nawet wprowadzenie aukcyjnej sprzedaży biletów w klasie biznes.

Rzecznik linii poinformował, że planuje ona przenieść pracowników odprawy podróżnych i sprzedaży biletów na lotniskach w  Berlinie, Hamburgu i Duesseldorfie do odrębnych firm. Te z kolei będą musiały konkurować z usługodawcami Lufthansy związanymi z nią umowami. To pozwoli zmniejszyć koszty na lotniskach średniej wielkości i lepiej odpierać konkurencję tanich rywali w rodzaju Ryanaira i easyJeta.

Koszty obsługi naziemnej w Lufthansie wynoszą teraz do 5 euro od pasażera wobec ok.2 euro w tanich liniach.

Związek zawodowy Verdi skrytykował te plany twierdząc, że podobny plan w dziale cateringu LSG Germany doprowadził do obniżenia płac i gorszych warunków pracy. Związek zapowiedział organizowanie zebrań z załogą Lufthansy i walkę z obniżaniem zarobków i zamykaniem ośrodków przez pracodawcę.

Frankfurt i Monachium nie będą objęte planami redukcji.

Reklama
Reklama

Chętny na dział cateringu

Firma usług naziemnych Dnata należąca do Emirates z Dubaju jest bardzo zainteresowana kupnem największego na świecie działu cateringu Lufthansy, LSG Sky Chefs, o ile zostanie znowu wystawiony na sprzedaż - oświadczył prezes Gary Chapman.

Lufthansa zamierzała sprzedać ten dział w 2012 r., ale w końcu zrezygnowała z  tego.

- Teraz powiedzieli, że nie są gotowi do sprzedania - stwierdził szef Dnata na marginesie konferencji w  Dubaju. - Dochodzi jednak do zmiany w kierownictwie Lufthansy i możliwe, że nastąpi zmiana podejścia - dodał.

Carsten Spohr przejął  z początkiem maja stery w Lufthansie, po kierowaniu działem przewozu osób, aby pokierować walką z tanimi liniami i szybko rosnącymi przewoźnikami znad Zatoki Arabskiej.

- Lufthansa ma do czynienia z ważnymi kwestiami społecznymi w Niemczech, które trzeba rozwiązać. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, to jesteśmy nadal bardzo zainteresowani kupnem - dodał Chapman.

Na świecie linie lotnicze pozbywają się działów cateringu, aby skupić się na poprawianiu marży. Air France-KLM także zastanawia się nad sprzedażą swego Servair.

Reklama
Reklama

Dnata należąca do grupy Emirates, włącznie z linią lotniczą o tej samej nazwie, zwiększyła w 2013 r. zysk o 14 proc. Rozwija sie organicznie i poprzez kupno aktywów, w ubiegłym roku odkupiła od Servair pozostałe 50 proc. we włoskim Air Chefs. Kupiła ponadto australijską  firmę sprzątania samolotów Broadlex i brytyjską agencję oferującą  pakiety i bilety na dalekich trasach Gold Medal Travel Group.

- W tym roku dysponujemy 2,4 mld dirhamów (653 mln dolarów) w gotówce. To bardzo miły kapitał do zrobienia z niego użytku, mamy poparcie naszego szefa rady nadzorczej na jego zainwestowanie - powiedział Chapman.

Dnata zatrudnia obecnie 23 tys. ludzi w 38 krajach, świadczy usługi naziemne na19 lotniskach, m.in. w ZEA, Singapurze, Australii i W.Brytanii.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama