Dobra opinia firm rodzinnych

Zdaniem Polaków firmy rodzinne są dobrymi pracodawcami, chcą też kupować produkowane przez nie produkty.

Publikacja: 27.08.2014 12:14

Jak wynika z raportu „Polacy o firmach rodzinnych" na podstawie badań zleconych przez Fundację Firmy Rodzinne i FBN Poland, takie przedsiębiorstwa cieszą się sporą sympatią Polaków. Ponad 2/3 Polaków deklaruje, że informacja o wytworzeniu produktu przez firmę rodzinną zachęciłaby ich do zakupu, a jeden na ośmiu Polaków gotów jest zapłacić więcej za taki produkt niż porównywalny z innej firmy. Firmy rodzinne kojarzą się też z tradycyjnymi, przyjaznymi i godnymi zaufania przedsiębiorstwami oraz dobrymi pracodawcami. Prawie jedna czwarta naszych rodaków uważa, że firmy rodzinne pomagają pracownikom rozwiązywać ich problemy, a nie zwalniają ich, gdy tylko problem się pojawi.

Jednak już tylko Co siódmy Polak uważa, że warto kupować produkty z przedsiębiorstw rodzinnych, ponieważ firmy te są uczciwymi i sprawiedliwymi pracodawcami.

Prawie połowa Polaków uważa z kolei, że członkowie rodziny to dobrzy partnerzy do założenia wspólnego biznesu. Wraz z wiekiem, jesteśmy o tym coraz bardziej przekonani.

- W myśleniu o firmach rodzinnych ciągle posługujemy się pewnym stereotypem – mówi Katarzyna Gierczak-Grupińska, prezes Fundacji Firmy Rodzinne. – Niezmiernie cieszymy się z tego, że dominuje w społeczeństwie tak pozytywne postrzeganie firmy rodzinnej, ale musimy powoli zrywać z myśleniem stereotypowym. Wśród największych firm rodzinnych w Polsce znajdziemy bowiem niezwykle innowacyjne i duże firmy, z powodzeniem konkurujące na rynkach zagranicznych z globalnymi gigantami - dodaje.

W istocie, do swojego rodzinnego charakteru przyznają się chociażby producent biżuterii i właściciel marki Yes, czy Solaris Bus & Coach - znany w całej Europie producent autobusów i innych pojazdów komunikacji publicznej. Obydwie firmy zostały zresztą poprawnie rozpoznane spośród innych w teście sprawdzającym wspomaganą znajomość firm rodzinnych. Spośród podanych w ankiecie nazw firm, te dwie znalazły się w pierwszej piątce wskazań.

Pierwsze dwa miejsca w zestawieniu znajomości wspomaganej firm rodzinnych przypadły firmom, które już w tej chwili nie mają wiele wspólnego z rodzinnością: McDonald's oraz Disney. Nie tylko w tym przypadku nazwisko występujące w nazwie przedsiębiorstwa nie jest kluczem do jego poprawnej identyfikacji firmy rodzinnej. W pytaniu, w którym ankietowani zostali poproszeni o wypisanie pięciu znanych im firm rodzinnych (tym razem bez podpowiedzi) - ponad połowa firm zawierała w swoich nazwach jakieś nazwisko, niezależnie czy były to firmy rodzinne czy też nie.

Czołowa piątka zestawienia spontanicznej znajomości również składa się z firm-nazwisk, ale co do rodzinnego charakteru możemy być 100-procentowo przekonani tylko w przypadku jednej z nich - rodzinnego producenta lodów Grycan. Pozostałe mają rodzinny rodowód – wywodzą się z firm, które kiedyś były własnością jednej rodziny, której członkowie należeli do zarządu. 38,6 proc. Polaków byłaby zachęcona do zakupu towarów oznaczonych jako wyprodukowane przez te firmy. Rodzinność firmy to ważny element jej wizerunku. Kojarzy się z solidnością i uczciwością, a przez to zachęca również do zakupu produktów, które w takich firmach są wytwarzane - czytamy w podsumowaniu raportu. Niestety, w praktyce bardzo niewiele produktów jest w ten sposób oznakowanych lub są one oznakowane w niedostatecznie widoczny sposób - tylko niecałe 9 proc. ankietowanych spotkało się z takim oznaczeniem.

Według badania, najchętniej prowadzimy firmę ze współmałżonkiem, rodzeństwem lub dziećmi. Wśród Polaków panuje dobra opinia o rodzinie jako właściwych osobach do prowadzenia wspólnego biznesu. Prawie połowa z nich potwierdza, że członkowie rodziny to dobrzy partnerzy biznesowi, a wraz z wiekiem coraz więcej jest osób skłonnych tak sądzić.

– W działalności przedsiębiorstwa mamy dobre i złe chwile, czasem nawet trudne. Wtedy właśnie to bezinteresowne wsparcie rodzinne, możliwość podzielenia się z kimś swoim problemem jest tak ważne - mówi Olgierd Dziekoński, sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP.

Jak wynika z raportu „Polacy o firmach rodzinnych" na podstawie badań zleconych przez Fundację Firmy Rodzinne i FBN Poland, takie przedsiębiorstwa cieszą się sporą sympatią Polaków. Ponad 2/3 Polaków deklaruje, że informacja o wytworzeniu produktu przez firmę rodzinną zachęciłaby ich do zakupu, a jeden na ośmiu Polaków gotów jest zapłacić więcej za taki produkt niż porównywalny z innej firmy. Firmy rodzinne kojarzą się też z tradycyjnymi, przyjaznymi i godnymi zaufania przedsiębiorstwami oraz dobrymi pracodawcami. Prawie jedna czwarta naszych rodaków uważa, że firmy rodzinne pomagają pracownikom rozwiązywać ich problemy, a nie zwalniają ich, gdy tylko problem się pojawi.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!