Ciężarówki jadą wolniej

Po gwałtownych, ubiegłorocznych wzrostach rynek samochodów użytkowych zaczyna hamować.

Publikacja: 08.09.2014 11:35

Po gwałtownych, ubiegłorocznych wzrostach rynek samochodów użytkowych zaczyna hamować.

Po gwałtownych, ubiegłorocznych wzrostach rynek samochodów użytkowych zaczyna hamować.

Foto: Bloomberg

Co prawda liczba rejestracji pojazdów o masie powyżej 3,5 tony liczona od stycznia wynosi 11,7 tys. sztuk jest wciąż wyższa niż w tym samym okresie przed rokiem, ale rejestracje w sierpniu – 1256 szt. – są już niższe od tych sprzed roku o prawie 9 proc., a w porównaniu z lipcem spadły o przeszło 10 proc.

Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, spadki popytu na ciężarówki widoczne są już trzeci miesiąc z rzędu. Najbardziej skurczył się segment ciągników samochodowych używanych głównie w transporcie międzynarodowym. Tu poziom sierpniowego spadku przekroczył 17 proc.

To efekt wyczerpania się puli pojazdów z normą emisji spalin Euro 5, tańszych od spełniających najnowszą normę Euro 6. Wymiana pojazdów przed zaostrzeniem przepisów nasiliła się w końcu ubiegłego roku, kiedy popyt szybował w górę. Dlatego obecne spadki były do przewidzenia.

Poprawia się natomiast sytuacja na rynku autobusów, na którym sierpień był kolejnym udanym miesiącem. Zarejestrowano 143 autobusy, o jedną trzecią więcej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku.

Jak podaje PZPM, największy wpływ na ten wzrost miały realizacje kontraktów na dostawy autobusów miejskich.

Równie dobrze wygląda rynek aut dostawczych. W rejestracjach sierpień był o 17 proc. lepszy niż przed rokiem, a w ciągu ośmiu miesięcy sprzedaż wyniosła ponad 28 tys. aut, o 8 proc. więcej niż rok wcześniej.

Zaostrzanie norm emisji sprawia, że liczba aut ciężarowych spełniających wymagania Euro 6 szybko rośnie. Od stycznia do lipca ciężarówki z tą normą stanowiły prawie 70 proc. wszystkich nowych rejestracji. W okresie od stycznia do sierpnia – już 74 proc.

Przyrost liczby ekologicznych pojazdów użytkowych pokazują także dane systemu elektronicznego poboru opłat viaToll. Pojazdy o klasie Euro 4, 5 i 6 stanowią już prawie 52 proc. wszystkich ciężarówek poruszających się po drogach krajowych. Tych z Euro 5 (norma obowiązująca do końca ubiegłego roku) było w lipcu 34,9 proc., podczas gdy w sierpniu ubiegłego roku 32,6 proc., a we wrześniu 2011 r. – 20,2 proc.

Co prawda liczba rejestracji pojazdów o masie powyżej 3,5 tony liczona od stycznia wynosi 11,7 tys. sztuk jest wciąż wyższa niż w tym samym okresie przed rokiem, ale rejestracje w sierpniu – 1256 szt. – są już niższe od tych sprzed roku o prawie 9 proc., a w porównaniu z lipcem spadły o przeszło 10 proc.

Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, spadki popytu na ciężarówki widoczne są już trzeci miesiąc z rzędu. Najbardziej skurczył się segment ciągników samochodowych używanych głównie w transporcie międzynarodowym. Tu poziom sierpniowego spadku przekroczył 17 proc.

Biznes
Donald Trump przywraca plastikowe słomki. „Papierowe nie działają”
Biznes
Duńczycy mają pomysł. Zamiast Disneylandu ma być Hans Christian Andersenland
Biznes
Sprawa Cinkciarz.pl: klient złożył wniosek o upadłość spółki, prokuratura otwiera akta
Biznes
Rekordowe inwestycje rządu, nowe cła Trumpa i historyczny wzrost WIG
Biznes
Niemiecka zbrojeniówka przejmuje zwalnianych pracowników fabryk samochodów