Ciężarówki jadą wolniej

Po gwałtownych, ubiegłorocznych wzrostach rynek samochodów użytkowych zaczyna hamować.

Publikacja: 08.09.2014 11:35

Po gwałtownych, ubiegłorocznych wzrostach rynek samochodów użytkowych zaczyna hamować.

Po gwałtownych, ubiegłorocznych wzrostach rynek samochodów użytkowych zaczyna hamować.

Foto: Bloomberg

Co prawda liczba rejestracji pojazdów o masie powyżej 3,5 tony liczona od stycznia wynosi 11,7 tys. sztuk jest wciąż wyższa niż w tym samym okresie przed rokiem, ale rejestracje w sierpniu – 1256 szt. – są już niższe od tych sprzed roku o prawie 9 proc., a w porównaniu z lipcem spadły o przeszło 10 proc.

Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, spadki popytu na ciężarówki widoczne są już trzeci miesiąc z rzędu. Najbardziej skurczył się segment ciągników samochodowych używanych głównie w transporcie międzynarodowym. Tu poziom sierpniowego spadku przekroczył 17 proc.

To efekt wyczerpania się puli pojazdów z normą emisji spalin Euro 5, tańszych od spełniających najnowszą normę Euro 6. Wymiana pojazdów przed zaostrzeniem przepisów nasiliła się w końcu ubiegłego roku, kiedy popyt szybował w górę. Dlatego obecne spadki były do przewidzenia.

Poprawia się natomiast sytuacja na rynku autobusów, na którym sierpień był kolejnym udanym miesiącem. Zarejestrowano 143 autobusy, o jedną trzecią więcej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku.

Jak podaje PZPM, największy wpływ na ten wzrost miały realizacje kontraktów na dostawy autobusów miejskich.

Równie dobrze wygląda rynek aut dostawczych. W rejestracjach sierpień był o 17 proc. lepszy niż przed rokiem, a w ciągu ośmiu miesięcy sprzedaż wyniosła ponad 28 tys. aut, o 8 proc. więcej niż rok wcześniej.

Zaostrzanie norm emisji sprawia, że liczba aut ciężarowych spełniających wymagania Euro 6 szybko rośnie. Od stycznia do lipca ciężarówki z tą normą stanowiły prawie 70 proc. wszystkich nowych rejestracji. W okresie od stycznia do sierpnia – już 74 proc.

Przyrost liczby ekologicznych pojazdów użytkowych pokazują także dane systemu elektronicznego poboru opłat viaToll. Pojazdy o klasie Euro 4, 5 i 6 stanowią już prawie 52 proc. wszystkich ciężarówek poruszających się po drogach krajowych. Tych z Euro 5 (norma obowiązująca do końca ubiegłego roku) było w lipcu 34,9 proc., podczas gdy w sierpniu ubiegłego roku 32,6 proc., a we wrześniu 2011 r. – 20,2 proc.

Co prawda liczba rejestracji pojazdów o masie powyżej 3,5 tony liczona od stycznia wynosi 11,7 tys. sztuk jest wciąż wyższa niż w tym samym okresie przed rokiem, ale rejestracje w sierpniu – 1256 szt. – są już niższe od tych sprzed roku o prawie 9 proc., a w porównaniu z lipcem spadły o przeszło 10 proc.

Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, spadki popytu na ciężarówki widoczne są już trzeci miesiąc z rzędu. Najbardziej skurczył się segment ciągników samochodowych używanych głównie w transporcie międzynarodowym. Tu poziom sierpniowego spadku przekroczył 17 proc.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca