Alibaba z większą wyceną niż Wal-Mart

Chiński gigant sprzedaży internetowej, przebił rynkową wyceną amerykańskiego potentata w branży hipermarketów.

Publikacja: 30.10.2014 04:49

Ryn­ko­wa wy­ce­na Ali­ba­by się­gnę­ła w tym ty­go­dniu 251 mld dol., prze­bi­ja­jąc ka­pi­ta­li­za­cję Wal­-Mar­tu wy­no­szą­cą 245 mld dol. W śro­dę na po­cząt­ku se­sji ak­cja Ali­ba­by kosz­to­wa­ła w No­wym Jor­ku pra­wie 100 dol. Dzień wcze­śniej Jack Ma, pre­zes tej spół­ki, za­po­wie­dział, że bę­dzie ona współ­pra­co­wa­ła z kon­cer­nem Ap­ple przy pro­jek­tach do­ty­czą­cych płat­no­ści elek­tro­nicz­nych, co zo­sta­ło bar­dzo do­brze przy­ję­te przez in­we­sto­rów.

We wrze­śniu war­tość ryn­ko­wa Ali­ba­by się­ga­ła 170 mld dol. a Wal­-Mar­tu by­ła zbli­żo­na do obec­nej. Chiń­ska spół­ka przy­ku­ła jed­nak uwa­gę in­we­sto­rów swo­ją ofer­tą pu­blicz­ną war­tą aż 22 mld dol. – naj­więk­szą w hi­sto­rii ame­ry­kań­skich giełd. Od chwi­li de­biu­tu kurs pa­pie­rów kon­cer­nu wzrósł aż o 38 proc. Ali­ba­ba ra­dzi­ła so­bie pod tym wzglę­dem o wie­le le­piej niż np. Fa­ce­bo­ok po je­go de­biu­cie gieł­do­wym. Sil­ne zwyż­ki cen ak­cji Ali­ba­by spra­wi­ły, że pre­zes Jack Ma awan­so­wał na pierw­sze miej­sce li­sty naj­bo­gat­szych Chiń­czy­ków przy­go­to­wa­nej przez ma­ga­zyn „For­bes". Je­go ma­ją­tek zwięk­szył się przez rok z 7,1 mld dol. do 19,5 mld dol.

„Ma­jąt­ki chiń­skich przed­się­bior­ców z bran­ży in­ter­ne­to­wej za­czy­na­ją prze­bi­jać bo­gac­two ta­kich ame­ry­kań­skich ikon sek­to­ra IT jak Paul Al­len, Eric Schmidt, Jer­ry Yang czy She­ryl Sand­berg. To wska­zu­je, że Chi­ny mo­gą śmia­ło kon­ku­ro­wać, je­śli nie po­ko­nać, z USA w wal­ce o lwią część no­we­go bo­gac­twa two­rzo­ne­go przez han­del in­ter­ne­to­wy oraz usłu­gi na urzą­dze­nia mo­bil­ne" – pi­sze Rus­sell Flan­ne­ry, szef azja­tyc­kie­go od­dzia­łu „For­be­sa".

Wie­lu ana­li­ty­ków spo­dzie­wa się, że w nad­cho­dzą­cych la­tach Ali­ba­ba bę­dzie się dy­na­micz­nie roz­wi­jać. – Sza­cu­je­my, że w cią­gu dziesięciu lat po­ło­wa chiń­skiej po­pu­la­cji bę­dzie ro­bi­ła za­ku­py na plat­for­mach Ali­ba­by – twier­dzi Cyn­thia Meng, ana­li­tycz­ka z Jef­fe­ries.

Mo­de­le biz­ne­so­we Ali­ba­by i Wal­-Mar­tu się róż­nią. Ali­ba­ba jest wła­ści­cie­lem kil­ku chiń­skich ser­wi­sów sprze­da­ży in­ter­ne­to­wej, któ­re mia­ły w ze­szłym ro­ku 279 mln klien­tów. Pro­wa­dzi on rów­nież dzia­łal­ność w sek­to­rze usług fi­nan­so­wych.

Wal­-Mart jest naj­więk­szą na świe­cie sie­cią sprze­da­ży de­ta­licz­nej. Do  ame­ry­kań­skie­go kon­cer­nu na­le­ży po­nad 11 tys. skle­pów w 27 kra­jach. Śred­nia pro­gnoz ana­li­ty­ków ze­bra­nych przez agen­cję Blo­om­ber­ga mó­wi, że do 2017 r. przy­chód Wal­-Mar­tu zwięk­szy się o 7 proc., do 522 mld dol. W tym sa­mym cza­sie przy­chód Ali­ba­by ma wzro­snąć o 149 proc., do 21,3 mld dol.

Ryn­ko­wa wy­ce­na Ali­ba­by się­gnę­ła w tym ty­go­dniu 251 mld dol., prze­bi­ja­jąc ka­pi­ta­li­za­cję Wal­-Mar­tu wy­no­szą­cą 245 mld dol. W śro­dę na po­cząt­ku se­sji ak­cja Ali­ba­by kosz­to­wa­ła w No­wym Jor­ku pra­wie 100 dol. Dzień wcze­śniej Jack Ma, pre­zes tej spół­ki, za­po­wie­dział, że bę­dzie ona współ­pra­co­wa­ła z kon­cer­nem Ap­ple przy pro­jek­tach do­ty­czą­cych płat­no­ści elek­tro­nicz­nych, co zo­sta­ło bar­dzo do­brze przy­ję­te przez in­we­sto­rów.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji