Reklama
Rozwiń
Reklama

Kto ma kłopoty-według Ryanaira

Skandynawski SAS, Alitalia i Air Berlin - te trzy linie lotnicze nie mają przed sobą przyszłości, zdaniem prezesa Ryanaira, Michaela O'Leary.

Publikacja: 01.11.2014 15:55

Skandynawski SAS, Alitalia i Air Berlin- te trzy linie lotnicze nie mają przed sobą przyszłości, zda

Skandynawski SAS, Alitalia i Air Berlin- te trzy linie lotnicze nie mają przed sobą przyszłości, zdaniem prezesa Ryanaira, Michaela O'Leary.

Foto: Bloomberg

- Albo ich działalność zostanie ograniczona do marginalnej, albo też zostaną przejęte przez innego przewoźnika — powiedział O'Leary podczas konferencji w Dublinie.

Jego zdaniem cała wojna o rynek europejski wybuchnie na rynku połączeń krótko- i średniodystansowych. Ostre cięcie czekają-, oprócz wcześniej wymienionych przewoźników, także grecki Olympic Airways (przejęty przez również grecki Aegean), portugalski TAP, Iberię, która razem z Brtish Airways należy do grupy IAG oraz irlandzkiego rywala Ryanaira — Aer Lingus.

Ciekawe, że w tym kontekście Michael O'Leary nie wymienił polskiego LOT-u, któremu przy każdej nadającej się okazji chętnie „przykłada", ale ostatnio jednak wyhamował z krytyką. Inny obiekt częstych ataków, to Aer Lingus, który O'Leary wielokrotnie chciał przejąć, ale nie pozwoliły na to ani władze irlandzkie, ani Bruksela uznając, że zakłócona zostałaby konkurencja na lotnisku w Dublinie, gdzie obydwie linie mają swoje bazy. Wtedy Ryanair zmniejszył swój udział w Aer Lingusie, w tej chwili posada pakiet 30 proc. akcji a w roku 2019 może ich się całkowicie pozbyć i zapewnia,że zamierza to zrobić. Szefowie Aer Lingusa byli oburzeni komentarzami O'Learyego.

— Aer Lingus nie lata na stratach i w żadnym wypadku nie można nas zaliczyć do klubu upadających linii lotniczych, jak to mówi O'Leary - powiedział Declan Kearney, rzecznik Aer Lingusa. Z kolei przedstawiciel SAS, rzecznik linii Henrik Edstrom nie polemizował z krytyką i przyznał, że linia przechodzi obecnie głęboką transformację i nieustannie stara się dostosować do trudnych warunków rynkowych.

O'Leary zapowiada również drastyczne cięcia w połączeniach na terenie Europy, a oszczędności mają wprowadzać przede wszystkim linie tradycyjne.

Reklama
Reklama

— To dlatego lotniska regionalne tak bardzo chcą z nami rozmawiać - zapewnił.

Zdaniem szefa Ryanaira z europejskich połączeń będzie powoli wycofywała się Alitalia po przejęciu 49 proc. przez Etihad z Abu Zabi. Ale ostre cięcia wprowadził już niemiecki Air Berlin, który zmniejszył liczbę samolotów ze 170 maszyn do 130 i zrezygnował z planów odmłodzenia floty.

Ale już uwaga O'Leary'ego pod adresem Iberii jest zupełnie nietrafiona. Hiszpańska linia pod rządami prezesa British Airways, Willie Walsha po głębokich cięciach kosztów i zwolnieniach w trzecim kwartale zanotowała zysk w wysokości 162 mln euro, dwa razy tyle, co rok wcześniej. Zrozumiała jest natomiast krytyka greckiego Olympica, bo wiadomo, że właściciel tej linii, Aegean rywalizuje z Ryanairem o przejęcie cypryjskiej linii Cyprus Airways.

— Obawiam się jednak, że rząd w Nikozji wybierze święty spokój i sprzeda Cyprusa Grekom. Ryanair zagwarantowałby tej inii rozwój i stworzenie na Cyprze wielkiego centrum przesiadkowego. Złożyliśmy ofertę na Cyprus Airways w sierpniu, teraz pracujemy z KPMG — powiedział „Rzeczpospolitej" Michael O'Leary.

Cyprus Airways jest mało linią — ma 23 samoloty i rocznie przewozi 700 tys. pasażerów, ale Ryanairowi chodzi o strategiczne położenie wyspy.

Na razie wiadomo, że Ryanair ma cztery rynki, na których chce się szybko rozwijać — Włochy, Niemcy, Grecję i Polskę. Wszędzie oprócz lotów zagranicznych chce także wykonywać rejsy krajowe W naszym kraju co kilka dni niemal ogłasza kolejną ekspansję. na wszystkich tych rynkach chce podciąć dominującego przewoźnika. Jak na razie udało się to we Włoszech i w Polsce.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama