Problem z pieniędzmi na śmigłowiec X6

Rozmowy Airbusa z rządem Francji o sfinansowanie produkcji nowego śmigłowca znalazły się w impasie wywołując pytania o tysiące miejsc pracy przy ich montażu i przy produkcji podzespołów przez kooperantów.

Publikacja: 22.03.2015 14:11

Rozmowy Airbusa z rządem Francji o sfinansowanie produkcji nowego śmigłowca znalazły się w impasie wywołując pytania o miejsce tysięcy miejsc pracy przy ich montażu i przy produkcji podzespołów przez kooperantów

Grupa Airbusa prowadzi od miesięcy z rządem francuskim negocjacje w sprawie pożyczki podobnej do udzielanych działowi produkcji samolotów, w wysokości nawet kilkuset milionów euro. Airbus Helicopters pracuje nad nowym śmigłowcem o roboczej nazwie X6, który ma zastąpić dwusilnikowego Super Puma, bardzo popularnego w firmach naftowych do transportu pracowników na platformy.

Producent korzystał z podobnego systemu finansowania prac i produkcji poprzednich modeli śmigłowców, także ostatnio pokazanego X4 o obecnej nazwie H160.

Rozmowy utknęły jednak z powodu nacisków budżetowych, z jakimi ma do czynienia rząd w Paryżu.

— Sprawa znalazła się w impasie i Airbus zaczyna mówić o przeniesieniu projektu do Niemiec — stwierdziła jedna osoba znająca stan rozmów. Inna dodała, że gdyby doszło do załamania rozmów, to Airbus mógłby wziąć pod uwagę produkcję tych maszyn „gdziekolwiek na świecie, gdzie istnieje silne pragnienie offsetu przemysłowego", w Hiszpanii, Polsce czy Meksyku.

Prezes Airbus Helicopters, Guillaume Faury powiedział agencji Reutera w ubiegłym roku, że Polska mogłaby stać się jednym z jego zasadniczych krajów, bo ubiega się tam w przetargu na kontrakt. Sama firma odmówiła teraz skomentowania rozmów o finansowaniu.

Przedstawiciel francuskiego resortu obrony zaprzeczył, by rozmowy utknęły w miejscu. — Dyskusje trwają. Na stole jest kilka opcji, a chodzi o szybkie posuwanie się naprzód w interesie zatrudnienia i produkcji śmigłowców we Francji — dodał.

Tę praktykę finansowania produkcji przez państwo, mniej nagłośnioną od pomocy przy produkcji samolotów, zakwestionowały już Stany Zjednoczone, a z kolei wszelkie decyzje o przeniesieniu projektu X6 zagranicę uruchomiłyby polityczne syreny alarmowe.

W 2013 r. rząd Francji oświadczył w parlamencie, że zwróci szczególną uwagę na prośbę o wsparcie. Centrowy senator Vincent Capo-Canellas mówił wtedy, że produkcja Super Pumy oznacza zatrudnienie 2500 ludzi we Francji w ramach ówczesnej firmy Eurocopter, a także 4 tys. u dostawców.

reuters, p. r.

Biznes
Impact’25 i Obama. Co wydarzy się w Poznaniu?
Biznes
Paraliż lotnisk i internetu w Rosji. 60 tysięcy pasażerów utknęło
Biznes
Na stole 17. pakiet sankcji wobec Rosji. Cios we flotę cieni i sojuszników Kremla
Biznes
UE bez rosyjskiej energii. Zapaść w motoryzacji. Weto ws. składki zdrowotnej
Biznes
Słabnąca sprzedaż aut uderza w polski przemysł motoryzacyjny
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku