Okazał się zatem o 9,2 proc. wyższy niż w lutym i o 11,1 proc. wyższy niż w marcu ubiegłego roku. Według analiz Korporacji, w okresie marzec – maj 2015 roku eksport będzie wyższy od ubiegłorocznego o 12 proc., a w całym 2015 roku sięgnie wartości 178,5 miliarda euro. Byłoby to o 13,4 proc. więcej niż w roku 2014.

- Znaczące zwiększenie dynamiki eksportu opierać się będzie na postępującej poprawie koniunktury na rynku europejskim oraz - w drugiej połowie roku - na długo oczekiwanej normalizacji sytuacji u naszych wschodnich partnerów – stwierdza KUKE. Lepsza koniunktura i normalizacja na Wschodzie mają jeszcze bardziej dynamizować eksport w roku przyszłym, który w porównaniu z obecnym zwiększy się o kolejne 10 proc. W rezultacie łączna wartość zagranicznej sprzedaży polskich firm za cały 2016 rok może sięgnąć kwoty 196,6 miliarda euro.

W tym roku oraz w przyszłym możemy się spodziewać dalszego silnego zwiększenia sprzedaży polskich produktów w Niemczech. KUKE zakłada, że eksport do tego kraju wzrośnie odpowiednio o 14 i 9,2 proc. W przypadku pozostałych krajów strefy euro dynamika eksportu w roku 2015 i 2016 będzie podobna: 13 i 9 proc., natomiast do pozostałych krajów UE sprzedaż polskich firm wzrośnie o 14,5 proc. w roku 2015 oraz 9,4 proc. w roku 2016. W krajach Europy Środkowo-Wschodniej w roku przyszłym sprzedawać będziemy mniej: eksport zmaleje o 5,1 proc. W roku przyszłym ma za to wzrosnąć nawet o 13 proc. Najwyższą dynamikę wzrostu KUKE zakłada w eksporcie do krajów rozwijających się: odpowiednio o 22 i 18 proc.

Korporacja podkreśla, że wyniki eksportu z ostatnich miesięcy, zwłaszcza lutego i stycznia, okazały się znacząco lepsze od oczekiwanych. Szczególną uwagę zwraca wyraźnie wyższy niż w ostatnich latach stosunek eksportu do produkcji sprzedanej przemysłu, który w 2015 roku wyniósł 62 proc. wobec 56-57 proc. w roku ubiegłym. W dodatku miało to miejsce w sytuacji wciąż słabego wzrostu gospodarczego u najważniejszych partnerów polskich firm z krajów Unii Europejskiej oraz głębokiego regresu sprzedaży na rynki krajów Europy Środkowej i Wschodniej.