Polska motoryzacja w I kwartale warta 32 mld zł

Rośnie produkcja polskiej motoryzacji. W pierwszym kwartale wyniosła 32,1 miliarda złotych i była o 13,5 proc. wyższa niż w tym samym czasie przed rokiem.

Publikacja: 05.05.2015 16:36

Polska motoryzacja w I kwartale warta 32 mld zł

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek jd Jerzy Dudek

Według firmy doradczej KPMG oraz Polskiego Związku Przemysłu Samochodowego (PZPM), motorem wzrostu okazała się produkcja samochodów. W okresie od stycznia do marca z polskich fabryk wyjechało 188,6 tys. aut, o prawie 22 proc. więcej niż rok temu.

W marcu 2015 roku wszyscy producenci odnotowali wzrost produkcji wobec poprzedniego miesiąca – Volkswagen Poznań o 11,01 proc., Fiat Auto Poland o 10,35 proc. oraz Opel Polska - o 6,87 proc. Wszystkie trzy fabryki poprawiły wynik także w porównaniu do marca ubiegłego roku, z tego przeszło dwukrotnie zwiększył produkcję Opel w Gliwicach.

Według Samaru, marzec był trzecim z rzędu miesiącem wzrostu produkcji liczonej miesiąc do miesiąca oraz czwartym, jeśli rezultaty osiągnięte w poszczególnych miesiącach porównać do wyników uzyskanych w analogicznych miesiącach roku poprzedniego. - Co więcej, rezultat osiągnięty w marcu przez polskie fabryki samochodów jest najwyższy od lutego 2012 roku, gdy wyprodukowano 69,1 tys. aut osobowych i dostawczych – zaznacza Samar.

Z danych KPMG i PZPM wynika, że pierwszym kwartale mniejsze niż przed rokiem były rejestracje pojazdów – zarejestrowano 91,7 tys. nowych samochodów osobowych, tj. o o blisko 6 proc. mniej niż w rok wcześniej. Spadek był jednak efektem wysokiej bazy do porównań z ubiegłego roku, kiedy rynek napędzała możliwość pełnego odliczenia VAT przy zakupach dla firm. Teraz jednak rynek powinien się stabilizować. - Nowe zasady rozliczania aut w firmie zostały lepiej przyjęte przez przedsiębiorców. To powinno poprawić sytuację - komentuje Jakub Faryś, prezes PZPM.

Bardzo dobrze wygląda rynek motocykli. Ten rok będzie dla polskiego rynku jednośladów wyjątkowy. Znakomite wyniki sprzedaży motocykli za sprawą małych maszyn z silnikami do 125 centymetrów sześciennych przeszły oczekiwania branży. W całym pierwszym kwartale sprzedaż sięgnęła 4,1 tys. sztuk. W poprzednich trzech latach na taki rezultat potrzeba było aż pięciu miesięcy. Ten skokowy wzrost popytu spowodowany jest zmianami w prawie: od wakacji ubiegłego roku na motocykle z silnikami do 125 cm3 nie trzeba już „motocyklowego" prawa jazdy, bo wystarczy to z kategorią „B".

Nieźle prezentuje się także rynek pojazdów użytkowych. W marcu dostarczono klientom 2011 samochodów, czyli o 27,4 proc. więcej niż przed rokiem i o 21,9 proc. więcej niż w lutym br. PZPM zwraca uwagę, że całą nadwyżkę sprzedaży uzyskano w grupie samochodów ciężarowych. W przypadku autobusów realizacja zamówień była co prawda niższa niż w marcu przed rokiem, ale i tak przewyższała o blisko jedną czwartą średni miesięczny poziom z roku ubiegłego.

Dobre wyniki notuje cały unijny rynek motoryzacyjny. Według KPMG, ma on za sobą najlepszy kwartał od 4 lat. Sprzedaż samochodów podskoczyła o 9 proc., na co w znacznym stopniu wpłynął wzrost popytu na rynku hiszpańskim. Także Niemcy, Wielka Brytania, Francja i Włochy odnotowały znaczące odbicie.

Rosnący popyt na nowe pojazdy w Europie nie pozostaje bez wpływu na sytuację ulokowanych w Polsce fabryk pojazdów - Dał on pozytywny impuls produkcji części i akcesoriów – komentuje Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Według firmy doradczej KPMG oraz Polskiego Związku Przemysłu Samochodowego (PZPM), motorem wzrostu okazała się produkcja samochodów. W okresie od stycznia do marca z polskich fabryk wyjechało 188,6 tys. aut, o prawie 22 proc. więcej niż rok temu.

W marcu 2015 roku wszyscy producenci odnotowali wzrost produkcji wobec poprzedniego miesiąca – Volkswagen Poznań o 11,01 proc., Fiat Auto Poland o 10,35 proc. oraz Opel Polska - o 6,87 proc. Wszystkie trzy fabryki poprawiły wynik także w porównaniu do marca ubiegłego roku, z tego przeszło dwukrotnie zwiększył produkcję Opel w Gliwicach.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?