Polska motoryzacja w I kwartale warta 32 mld zł

Rośnie produkcja polskiej motoryzacji. W pierwszym kwartale wyniosła 32,1 miliarda złotych i była o 13,5 proc. wyższa niż w tym samym czasie przed rokiem.

Publikacja: 05.05.2015 16:36

Polska motoryzacja w I kwartale warta 32 mld zł

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek jd Jerzy Dudek

Według firmy doradczej KPMG oraz Polskiego Związku Przemysłu Samochodowego (PZPM), motorem wzrostu okazała się produkcja samochodów. W okresie od stycznia do marca z polskich fabryk wyjechało 188,6 tys. aut, o prawie 22 proc. więcej niż rok temu.

W marcu 2015 roku wszyscy producenci odnotowali wzrost produkcji wobec poprzedniego miesiąca – Volkswagen Poznań o 11,01 proc., Fiat Auto Poland o 10,35 proc. oraz Opel Polska - o 6,87 proc. Wszystkie trzy fabryki poprawiły wynik także w porównaniu do marca ubiegłego roku, z tego przeszło dwukrotnie zwiększył produkcję Opel w Gliwicach.

Według Samaru, marzec był trzecim z rzędu miesiącem wzrostu produkcji liczonej miesiąc do miesiąca oraz czwartym, jeśli rezultaty osiągnięte w poszczególnych miesiącach porównać do wyników uzyskanych w analogicznych miesiącach roku poprzedniego. - Co więcej, rezultat osiągnięty w marcu przez polskie fabryki samochodów jest najwyższy od lutego 2012 roku, gdy wyprodukowano 69,1 tys. aut osobowych i dostawczych – zaznacza Samar.

Z danych KPMG i PZPM wynika, że pierwszym kwartale mniejsze niż przed rokiem były rejestracje pojazdów – zarejestrowano 91,7 tys. nowych samochodów osobowych, tj. o o blisko 6 proc. mniej niż w rok wcześniej. Spadek był jednak efektem wysokiej bazy do porównań z ubiegłego roku, kiedy rynek napędzała możliwość pełnego odliczenia VAT przy zakupach dla firm. Teraz jednak rynek powinien się stabilizować. - Nowe zasady rozliczania aut w firmie zostały lepiej przyjęte przez przedsiębiorców. To powinno poprawić sytuację - komentuje Jakub Faryś, prezes PZPM.

Bardzo dobrze wygląda rynek motocykli. Ten rok będzie dla polskiego rynku jednośladów wyjątkowy. Znakomite wyniki sprzedaży motocykli za sprawą małych maszyn z silnikami do 125 centymetrów sześciennych przeszły oczekiwania branży. W całym pierwszym kwartale sprzedaż sięgnęła 4,1 tys. sztuk. W poprzednich trzech latach na taki rezultat potrzeba było aż pięciu miesięcy. Ten skokowy wzrost popytu spowodowany jest zmianami w prawie: od wakacji ubiegłego roku na motocykle z silnikami do 125 cm3 nie trzeba już „motocyklowego" prawa jazdy, bo wystarczy to z kategorią „B".

Nieźle prezentuje się także rynek pojazdów użytkowych. W marcu dostarczono klientom 2011 samochodów, czyli o 27,4 proc. więcej niż przed rokiem i o 21,9 proc. więcej niż w lutym br. PZPM zwraca uwagę, że całą nadwyżkę sprzedaży uzyskano w grupie samochodów ciężarowych. W przypadku autobusów realizacja zamówień była co prawda niższa niż w marcu przed rokiem, ale i tak przewyższała o blisko jedną czwartą średni miesięczny poziom z roku ubiegłego.

Dobre wyniki notuje cały unijny rynek motoryzacyjny. Według KPMG, ma on za sobą najlepszy kwartał od 4 lat. Sprzedaż samochodów podskoczyła o 9 proc., na co w znacznym stopniu wpłynął wzrost popytu na rynku hiszpańskim. Także Niemcy, Wielka Brytania, Francja i Włochy odnotowały znaczące odbicie.

Rosnący popyt na nowe pojazdy w Europie nie pozostaje bez wpływu na sytuację ulokowanych w Polsce fabryk pojazdów - Dał on pozytywny impuls produkcji części i akcesoriów – komentuje Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Biznes
Ceny mieszkań wyhamowują. Czy zaczną tanieć? Ukraina rozmawia z USA w Rijadzie
Biznes
W tym roku drogowcy zapewnią wzrost popytu na asfalt
Biznes
Start licytacji częstotliwości 700 MHz w aukcji 5G 2.0
Biznes
Rozkręca się spirala długów polskich firm
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Biznes
Były szef Abercrombie oskarżony o molestowanie seksualne ponad 40 mężczyzn
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń