– Prowadzimy wstępne rozmowy dotyczące wejścia na rynki afrykański i bliskowschodni. Jednym z krajów, w którym chcemy zadebiutować, są Zjednoczone Emiraty Arabskie – mówi „Rzeczpospolitej" Michał Góralski, współwłaściciel firmy Drink2me, której znakiem rozpoznawczym jest bombilla z naturalną kofeiną z yerba mate i zielonych nasion kawy.
Napój Drink2me, popularny w Czechach i na Słowacji, może wkrótce się pojawić na rynku skandynawskim. Jego atutami – jak zaznacza Góralski – są duża świadomość konsumentów i wyższa niż u nas siła nabywcza.
Jeszcze w tym roku w Zjednoczonych Emiratach Arabskich chciałaby ze swoją butelkowaną zieloną herbatą pojawić się spółka Soti Natural. Jej napój pojawił się na krajowym rynku latem 2014 r. Dziś można kupić go m.in. Wielkiej Brytanii, Irlandii i Australii.
Mocniejsze wyjście za granicę Soti zawdzięcza pozyskaniu inwestorów: Pierra Detry, byłego prezesa Nestle Polska, oraz funduszu AIP Seed Capital. Objęli 23,5 proc. akcji firmy.
Młode firmy, które w ostatnich latach zaczęły zalewać polski rynek oryginalnymi napojami, mają coraz większy udział w eksporcie branży. W 2014 r. sprzedaż zagraniczna wód i napojów bezalkoholowych z naszego kraju zwiększyła się o blisko jedną czwartą, do 297 mln euro – podaje Zespół Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (FAMMU/FAPA).