Reklama

Dobra reputacja wzmacnia markę

Pomaga też przezwyciężać kryzysy wizerunkowe, które w czasach internetu szybko nabierają zasięgu.

Publikacja: 20.08.2015 21:00

Dobra reputacja firm pomaga przezwyciężać kryzysy wizerunkowe, które w czasach internetu szybko nabi

Dobra reputacja firm pomaga przezwyciężać kryzysy wizerunkowe, które w czasach internetu szybko nabierają zasięgu.

Foto: 123RF

– W dzisiejszych czasach internet i media społecznościowe sprawiają, że kryzysy błyskawicznie rozlewają się na wielką, niekiedy globalną skalę. W rezultacie jest łatwiej niż kiedyś zszargać dobrą reputację firmy i marki – podkreśla Marek Biskup, dyrektor w firmie Millward Brown, która kończy właśnie prace nad polską edycją międzynarodowego rankingu ReputationZ. Ma on zbadać i porównać wizerunek 60 firm – największych i najbardziej znanych w Polsce właścicieli czołowych marek. Wśród nich są m.in. Kompania Piwowarska, Wedel, Danone, PKO BP, PZU, PKN Orlen i Coca-Cola.

Szybki zysk

Wyniki rankingu zostaną przedstawione we wrześniu, podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy, na specjalnym wydarzeniu pod patronatem firmy Provident. Jak ocenia Roman Jamiołkowski, dyrektor ds. public relations i rzecznik prasowy Provident Polska, reputacja nie zawsze leży w centrum zainteresowania zarządów firm. Wynik finansowy najbliższego kwartału czy roku to zdecydowanie bardziej realna i wymierna perspektywa dla przedsiębiorstwa niż budowanie zrównoważonej wartości firmy w długim okresie, często w perspektywie przynajmniej kilku lat.

– Częste podejście jest więc takie, że reputacja jest ważna i warto w nią inwestować, ale tylko jeśli nie stoi to w konflikcie z celami biznesowymi spółki, bo utrata zysku boli, a utrata reputacji jest trudno mierzalna. Wierzymy, że powoli się to zmienia, i dobrze. Ranking reputacji marek przygotowany przez Millward Brown dla „Rzeczpospolitej" na pewno będzie pomocny w uświadamianiu konieczności tej zmiany – podkreśla Jamiołkowski. Podstawą rankingu jest badanie przeprowadzone wśród 1500 konsumentów, którzy oceniali, na ile firma jest postrzegana jako wiodąca w swoim segmencie, innowacyjna i będąca dobrym miejscem pracy, na ile w swej działalności uwzględnia CSR oraz czy jest uczciwa wobec konsumentów.

Długoterminowa strata

Z badania, które według tej metodologii przeprowadzono niedawno w Nowej Zelandii, wynika, że trzy czwarte konsumentów jest gotowych kupować produkty usługi firm z dobrą reputacją, w przypadku spółek ze słabym wizerunkiem zaś ten odsetek wynosi tylko 46 proc.

Eksperci ds. marketingu przypominają, że dobry wizerunek pomaga szybciej pokonywać kryzysy wizerunkowe. Jako przykład dwóch kryzysów, które w ostatnich dniach rozprzestrzeniły się w internecie, Marek Biskup podaje globalny przypadek Amazona i lokalny – Żytniej. Ten pierwszy wywołał artykuł w „The New York Times" krytycznie opisujący stosunki w amerykańskiej centrali potentata e-handlu. – Choć punktem wyjścia była informacja w tradycyjnym medium, to media społecznościowe sprawiły, że sprawa szybko stała się tematem szeroko dyskutowanym w internecie, tym bardziej że temat podchwyciły gazety i stacje TV. W rezultacie kryzys zatacza coraz szersze kręgi, a w brytyjskim dzienniku „The Guardian" pojawiły się wezwania do bojkotu firmy – przypomina Biskup.

Reklama
Reklama

Amazon od razu zareagował na krytykę, choć firma, która podbiła rynek niskimi cenami i nowinkami technologicznymi, niekoniecznie musi się obawiać bojkotu konsumentów. – Konsumenci łatwiej rezygnują z marki, której zamiana na inną niewiele ich kosztuje. Gdy jednak marka oferuje coś unikalnego, sumienie zwykle przegrywa – ocenia Biskup. Zaznacza jednak, że nawet jeśli pogorszenie reputacji firmy nie odbija się w krótkim okresie na zachowaniach konsumentów, to może mieć wpływ na decyzje pozostałych interesariuszy, m.in. inwestorów giełdowych czy potencjalnych pracowników. Firmie może być trudniej pozyskać talenty, co z czasem odbija się na wynikach biznesowych. Podobny skutek może mieć skandal wywołany niefortunną promocją wódki Żytnia – na jej oficjalnym profilu na portalu społecznościowym jako rozrywkowy mem zamieszczono zdjęcie zabitego uczestnika demonstracji w stanie wojennym.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama