Rząd i motoryzacja - niebezpieczne związki

Podczas inauguracji Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie kanclerz Niemiec, Angela Merkel siedziała w pierwszym rzędzie z prezesem Daimlera, Guentherem Zetsche, szefem Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) Matthiasem i ówczesnym prezesem Grupy VW, Martinem Winterkornem.

Publikacja: 27.09.2015 15:16

Rząd i motoryzacja - niebezpieczne związki

Foto: Bloomberg

Nie było w tym nic dziwnego, bo tak było od lat. Czasami dołączał do nich Norbert Reithoffer, prezes BMW, który wiosną odszedł na emeryturę. I wiadomo, że przez całe lata biznesmenem najbliższym pani kanclerz był Carl-Peter Forster były prezes Opla, GM Europe, a potem Tata Motors.

Teraz jednak niemieccy dziennikarze przypomnieli sobie potyczki z połowy lat 90, kiedy młoda minister ds. ochrony środowiska właśnie Angela Merkel i minister transportu — wtedy Matthias Wiessman publicznie wykłócali się o emisje i konieczność ograniczenia dopuszczonej szybkości z jaką kierowcy aut mogą się poruszać po niemieckich drogach. Nikt nie spiera się teraz, o to czy Merkel wówczas miała rację, bo jest to oczywiście, ale jej argumenty zostały wówczas zbite przez samochodowe lobby silne w Niemczech, jak w żadnym innym kraju. Nie ma w tym nic dziwnego, skoro eksport motoryzacyjny Niemiec miał w 2014 roku wartość ponad 400 mld euro. A Wiessman jest członkiem CDU, partii kanclerz Merkel. Politykiem rządzącej partii jest szef lobbystów Daimlera, Eckart von Klaeden, jego poprzednik, Martin Jaeger jest teraz rzecznikiem ministra finansów, Wolfganga Schaeuble, zaś „zielony" Joschka Fischer, były minister spraw zagranicznych, nie miał żadnych problemów, by występować w spotach reklamowych BMW. Najwięcej politycznych związków ma jednak Volkswagen, choćby z tego powodu, że jest największy. Dodatkowo jeszcze udziałowcem VW (20 proc.) jest rząd Dolnej Saksonii, w radzie nadzorczej zasiadali i były kanclerz Gerhard Schroeder oraz obecny wicekanclerz, Sigmar Gabriel oraz były prezydent, Christian Wulff.

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne