Do zmiany podejścia największej firmy samochodowej na świecie doszło w czasie, gdy USA, Chiny, i kraje europejskie zachęcają producentów pojazdów do rozwijania napędu wyłącznie elektrycznego.
Akio Toyoda, wnuk założyciela firmy, Kiichiro Toyody, kieruje Toyotą od 2009 r. Od 1 grudnia został także szefem działu planowania pojazdów elektrycznych, wspierany przez wiceprezesów Mitsuhisę Kato (R&D) i Shigeki Terashi (strategia i badania). Dyrektorem generalnym działu został Kouji Toyoshima, główny inżynier w zespole projektowym Priusa; pokieruje działem inżynieryjnym i dołączy do 4-osobowej grupy planowania strategii, obok przedstawicieli dostawców: Denso, Aisin Seiki i Toyota Industries Corp.
- Mianując na czele tego działu prezesa i 2 wiceprezesów zamierzamy przyspieszyć projektowanie samochodów elektrycznych - powiedziała rzeczniczka Toyoty, Kayo Doi. - Prezes biedzie bezpośrednio nadzorować funkcjonowanie tego działu, aby umożliwić szybkie i sprawne podejmowanie decyzji.
Zadaniem nowo powołanego działu jest wprowadzenie na rynek elektrycznego modelu Toyoty do 2020 r.
Rywale Toyoty, Nissan, Volkswagen i Tesla postawili na elektryczne samochody jako najbardziej wiarygodne z zerową emisją spalin. Toyota do niedawna była zwolennikiem pojazdów elektrycznych na małe odległości ze względu na ich ograniczoną autonomię i długi czas ładowania baterii. Inwestowała dużo w pojazdy na wodorowe ogniwo paliwowe uważając je za najbardziej ekologiczne. W 2014 r. pojawili się model Mirai W listopadzie zapowiedziała zaprojektowanie w ciągu kilku lat auta o większym o 15 proc. zasięgu i pojemności baterii.