Reklama
Rozwiń
Reklama

Większość superjetów została uziemiona

Co piąty nowy rosyjski samolot pasażerski ma usterki, które wykluczają go z użytkowania. Maszyny uziemiły m.in. Meksyk i Rosja.

Publikacja: 11.01.2017 21:09

Większość superjetów została uziemiona

Foto: 123RF

Chodzi o samoloty Sukhoi SuperJet 100 (SSJ100) – jedyną nową konstrukcję, jaką Rosjanie wprowadzili na rynek lotniczy po rozpadzie ZSRR. W końcu grudnia 2016 r. Rosawiacja (odpowiednik polskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego) uprzedziła użytkowników maszyn, że mają one defekty. Chodzi m.in. o mocowanie stabilizatora ogona samolotu – dowiedziała się gazeta „Wiedomosti". Usterkę znaleziono w dwóch z czterech SSJ100 linii Iraero z Irkucka.

Do dziś w Rosji znaleziono usterki w 14 maszynach koncernu Sukhoi. Chodzi m.in. o dwie maszyny z dziesięciu w należących do Gazpromu liniach Gazpromavia, jedną z trzech w linii Jamal i dwie z czterech w linii Jakucja.

Najwięcej SSJ100 lata pod skrzydłami Aerofłotu (30 sztuk). Przewoźnik odmówił mediom podania, ile z nich zostało wycofanych z powodu znalezionych defektów. Jak jednak dowiedziały się „Wiedomosti", jest to co najmniej sześć maszyn. Kilkanaście samolotów Sukhoi SuperJet znajduje się też w posiadaniu Kremla. Tu również brak informacji o ich stanie technicznym.

Za granicą też są kłopoty. W meksykańskich liniach Interjet połowa z 22 kupionych w Rosji SSJ100 została uziemiona z powodu defektów – podała agencja Reuters. Obecnie na świecie pod szyldami różnych linii lotniczych eksploatowanych jest 87 rosyjskich odrzutowców średniego zasięgu.

Na razie wszyscy nabrali wody w usta i do publicznej wiadomości nie podano żadnych wyjaśnień. Wiadomo tylko, że przyczyna wadliwości SSJ100 leży nie w konstrukcji samolotów, ale w błędach producenta.

Reklama
Reklama

Usterki wyszły na jaw pięć lat od wprowadzenia samolotów do użytkowania. Eksperci tłumaczą to tym, że jak dotąd mało maszyn trafiło do odbiorców.

– Sytuacja, którą część ekspertów nazywa „zwyczajną" dla nowych modeli, może się negatywnie odbić na programie budowy samolotu i popycie na nowe rosyjskie maszyny – ocenia Fiodor Borysow z Instytutu Ekonomii Transportu w Moskwie.

Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama