Tegoroczna edycja konkursu Dyrektor Finansowy Roku została zdominowana przez tematykę zarządzania ryzykiem oraz pro wadzeniem firmy w okresie turbulencji politycznych i rynkowych. CFO przyszło się w ostatnim roku zmierzyć z takimi wyzwaniami, jak referendum w sprawie brexitu, wybory Donald Trumpa w USA oraz ryzykiem zdobycia władzy w Europie Zachodniej przez populistów.
Wybitne panie
Olga Panek, dyrektor finansowa Famur SA – tegoroczna laureatka nagrody DFR w kategorii dużych firm – wskazywała podczas odbierania nagrody, że laur należy się całemu zespołowi, który pracuje z nią w śląskiej firmie. – Trudna operacja przejęcia Kopexu udała się dzięki całemu sztabowi ludzi, gdzie ja byłam częścią większej układanki – mówiła.
Kapituła nagrody w swoim uzasadnieniu wskazała, że pani Olga „otrzymuje nagrodę za najwyższe standardy wykonywanej pracy na stanowisku dyrektora finansowego Grupy Famur SA, wprowadzenie nowatorskich metod trade finance oraz zabezpieczenia wierzytelności, co przekłada się na bardzo dobre wyniki finansowe i stabilny wzrost wartości firmy. Za łączenie codziennych obowiązków z zaangażowaniem w proces negocjacji i prowadzenie fuzji dwóch dużych przedsiębiorstw na wymagającym i trudnym rynku wydobywczym, uzależnionym od sytuacji na rynku globalnym, podlegającym decyzjom nie tylko ekonomicznym, opartym na rachunku finansowym, ale także politycznym, wynikającym z istotnego kontekstu społecznego". W wywiadzie dla „Rzeczpospolitej" Olga Panek wskazała, że jej nadrzędnym celem jest „zapewnienie bezpieczeństwa transakcji w tak sposób, aby firma pozostała konkurencyjnym dostawcą na rynku".
Barbara Baran, dyrektor finansowa Ośrodka Okulistyki Klinicznej Spektrum – zdobyła tytuł Dyrektora Finansowego Roku w kategorii małe i średnie przedsiębiorstwa.
Członkowie kapituły napisali, że laur „przyznany jest za skuteczne zarządzanie finansami kliniki okulistycznej Spektrum we Wrocławiu na trudnym regulowanym, podlegającym stałym zmianom, rynku usług ochrony zdrowia. Za mierzenie się ze zmianami legislacyjnymi wpływającymi w sposób zasadniczy i gwałtowny na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Za elastyczność działania i umiejętność adaptacji, a także za podejmowanie skutecznych prób przewidywania tego co nieprzewidywalne". Podczas odbierania nagrody pani Barbara dziękowała właścicielom kliniki za zaufanie, jakim została przez nich obdarzona. W wywiadzie dla „Rzeczpospolitej" wskazała, że „kryterium najniższej ceny przy wycenie procedur czy zakupach zmusza do obniżenia jakości. Jeśli oczekujemy efektywnej publicznej służby zdrowia, to musimy nią zarządzać tak jak prywatną służbą zdrowia – racjonalnie, efektywnie, wydajnie, mierzalnie, procesowo oraz zasobowo".