Reklama

DnB Nord zmienia strategię

Bank DnB Nord wdraża nową strategię. Wyprzedaje biznes detaliczny i będzie się koncentrował na bankowości korporacyjnej

Publikacja: 15.11.2012 14:44

DnB Nord zmienia strategię

Foto: spółka

- Udaje nam się restrukturyzować bank w taki sposób i w takim tempie jaki zaplanowaliśmy. Część detaliczna wraz z placówkami została sprzedana grupie Getin. To dobre rozwiązanie dla klientów, a także dla pracowników,  bo daje im ciągłość zatrudnienia. Znaleźliśmy także nabywcę dla sieci agencji bankowych Monetia – mówi prezes Artur Tomaszewski. Bank  próbował znaleźć także kupca na biuro maklerskie, ale ostatecznie zdecydował, że zostanie ono zamknie.

- To nie jest dobry czas dla tego typu działalności, bo aktywność inwestorów jest mała, a nasze biuro maklerskie ma niewielką skalę i zainteresowanie nim było małe. Poza tym proces sprzedaży byłby skomplikowany, bo konieczne byłoby wydzielenie tej części przedsiębiorstwa z banku. Doszliśmy do wniosku, że najlepszym sposobem będzie wygaszenie działalności - tłumaczy prezes. Dodał, że na 5 tys. otwartych rachunków maklerskich, około 500 to rachunki aktywne.

Bank ma jeszcze portfel kredytów hipotecznych, który nie został sprzedany grupie Getin  razem z częścią detaliczną. W ciągu trzech miesięcy ma być wypracowana koncepcja obsługi klientów posiadających kredyt hipoteczny w tym DnB Nord. Jest ich ponad 10 tys. i w ponad 90 proc. są to kredyty walutowe.

Prezes zaznacza, że podpisane umowy dotyczące sprzedaży sieci detalicznej i agencyjnej ze względu na wymogi formalne sfinalizują się w ciągu kilku miesięcy.

- Sadzę, że od połowy przyszłego roku będziemy funkcjonować jako specjalistyczny bank korporacyjny – podsumowuje. Bank chce się koncentrować na firmach o rocznych obrotach powyżej 80 mln zł. Zakłada, że co roku będzie udzielał kredytów o wartości około 1 mld zł. Klientami strategicznymi mają być firmy z sektora energetycznego, farmaceutycznego, przetwórstwa spożywczego, a także sektor publiczny. Prezes Tomaszewski dodaje, że branże, na których chce się koncentrować bank są relatywnie bardziej odporne na kryzys.

Reklama
Reklama

- Będziemy budować naszą pozycją również jako rzetelny i wiarygodny partner w konsorcjach. Odświeżamy naszą ofertę, w przyszłym roku wprowadzimy nowy system bankowości internetowej, zaktualizujemy nasz system dilerski, wprowadzimy nowe, bardziej wyszukane produkty – mówi Tomaszewski.

Pierwotnie bank zakładał, że w wyniku zmiany strategii zostanie zwolnionych około 600 osób, ale w efekcie sprzedaży sieci placówek ta liczba będzie dużo niższa i wyniesie około 300. Obecnie bank zatrudnia około 800 osób, ale jest już w trakcie zwolnień.  Bank zakłada, że całkowite koszty restrukturyzacji nie przekroczą 100 mln zł.

Po trzech kwartałach bank miał 6 mln zł zysku netto, ale  ze względu na koszty restrukturyzacji cały rok może się zamknąć stratą w wysokości około 20 mln zł, mimo że działalność operacyjna banku jest dochodowa. Na minusie może się zakończyć także przyszły rok.

Bank ma wystarczające kapitały do realizacji nowej strategii. Współczynnik wypłacalności wynosi 13,4 proc. , a w wyniku zmniejszania portfela kredytowego hipotecznego oraz małych i średnich przedsiębiorstw,  będzie się zwiększał.

- Udaje nam się restrukturyzować bank w taki sposób i w takim tempie jaki zaplanowaliśmy. Część detaliczna wraz z placówkami została sprzedana grupie Getin. To dobre rozwiązanie dla klientów, a także dla pracowników,  bo daje im ciągłość zatrudnienia. Znaleźliśmy także nabywcę dla sieci agencji bankowych Monetia – mówi prezes Artur Tomaszewski. Bank  próbował znaleźć także kupca na biuro maklerskie, ale ostatecznie zdecydował, że zostanie ono zamknie.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Banki
Revolut chce być bankiem. Planuje oddział w Polsce
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Banki
Wyniki BNP Paribas bez fajerwerków. Kursy w dół
Banki
PKO BP bije rekord zysków. I szykuje sojusz z Allegro.
Banki
NBP: banki zarabiają coraz więcej. Od początku roku to już 36 mld zł
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Banki
Dlaczego banki chętnie wchodzą w fintechowe sojusze?
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama