SKOK odpowiadają na zarzuty nadzorcy

Outsourcing w wielu przypadkach jest bardziej korzystny niż samodzielne zarządzanie kasami – przekonuje Kasa Krajowa.

Publikacja: 31.01.2014 08:25

Zlecanie na zewnątrz wykonywania części funkcji pozwala na obniżenie kosztów działalności kas i zapewnia lepszą jakość usług, zwłaszcza w przypadku małych kas.  Tak Kasa Krajowa odpowiada na zarzuty Komisji Nadzoru Finansowego, dotyczące niezgodnego z przepisami – zdaniem KNF – outsourcingu.

KNF wysłała do zarządów SKOK pismo, w którym ostrzega przed masowym zlecaniem różnych czynności firmom zewnętrznym. „Rz" pisała o tym w środę. Zgodnie z przepisami SKOK nie mogą powierzać innym podmiotom m.in. zarządzania aktywami,  pasywami i ryzykiem kredytowym, a także oceny zdolności kredytowej klientów i kontroli wewnętrznej. Według informacji podanych przez KNF są kasy, gdzie nawet 90 proc. działań, którymi kasy powinny zajmować się same, wykonują podmioty zewnętrzne.

Rzecznik Kasy Krajowej Andrzej Dunajski w oświadczeniu przesłanym „Rz" zapewnia, że outsourcing usług jest powszechnie stosowaną praktyką rynkową, pozwalającą m.in. na obniżenie kosztów działalności kas. – Dzięki temu korzyści odnoszą członkowie spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych będący ich jedynymi klientami – mówi Dunajski.  Jego zdaniem to sam nadzorca zastosował taką interpretację bilansów SKOK, że z punktu widzenia wyniku finansowego dla wielu kas bardziej korzystne było wydzielenie sieci sprzedaży do zewnętrznych firm niż samodzielne zarządzanie nimi.

W piśmie nadzorca wzywa kasy do przeglądu umów outsourcingowych i dostosowania ich do przepisów. Daje im na to czas do końca kwietnia, zaznaczając, że może nakazać im zmianę lub rozwiązanie umów

Dunajski podkreśla, że wiele z umów zawieranych było, zanim SKOK weszły pod skrzydła nadzorcy. „Na dostosowanie się do nowych regulacji kasy mają czas do czerwca 2014 r." – pisze.

- Umowy outsourcingowe nie powinny uzależniać kas od podmiotów zewnętrznych w kluczowych obszarach działalności - przypomina Łukasz Dajnowicz, rzecznik KNF.

Na koniec III kw. 2013 roku działało 55 SKOK, które miały 2,64 mln klientów. Gromadziły 17 mld zł depozytów, a wartość udzielonych kredytów wynosiła 10 mld zł.

Zlecanie na zewnątrz wykonywania części funkcji pozwala na obniżenie kosztów działalności kas i zapewnia lepszą jakość usług, zwłaszcza w przypadku małych kas.  Tak Kasa Krajowa odpowiada na zarzuty Komisji Nadzoru Finansowego, dotyczące niezgodnego z przepisami – zdaniem KNF – outsourcingu.

KNF wysłała do zarządów SKOK pismo, w którym ostrzega przed masowym zlecaniem różnych czynności firmom zewnętrznym. „Rz" pisała o tym w środę. Zgodnie z przepisami SKOK nie mogą powierzać innym podmiotom m.in. zarządzania aktywami,  pasywami i ryzykiem kredytowym, a także oceny zdolności kredytowej klientów i kontroli wewnętrznej. Według informacji podanych przez KNF są kasy, gdzie nawet 90 proc. działań, którymi kasy powinny zajmować się same, wykonują podmioty zewnętrzne.

Banki
ZBP: Rezygnacja z „kredytu 0 proc.” paradoksalnie zwiększy popyt na kredyty hipoteczne
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Banki
Prezes NBP Adam Glapiński: Sektor bankowy słabo pełni swoją podstawową funkcję
Banki
EBC znów obciął stopę depozytową. Czwarty raz w 2024 roku
Banki
Niespodziewany ruch banku centralnego Szwajcarii ws. stóp procentowych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Banki
Szwajcarski bank centralny tnie stopy mocniej niż się spodziewano