Eurodeputowani zagłosują dziś w Strasburgu nad dyrektywą w sprawie przejrzystości i porównywalności opłat związanych z prowadzeniem, zmianą oraz dostępem do podstawowego rachunku płatniczego. Państwa członkowskie będą miały rok na wprowadzenie jej do prawa krajowego. Dyrektywa przewiduje, że każdy obywatel UE, nawet bez stałego meldunku, ma prawo do otwarcia rachunku bankowego w dowolnym banku. Obowiązkiem państwa zaś jest zapewnienie, żeby na jego terenie istniało wystarczająco dużo banków, które zapewnią usługi wszystkim obywatelom, i aby panowała między nimi konkurencja. Ale musi być przynajmniej jeden bank zapewniający rachunki dla każdego, z podstawowymi cechami, jak możliwość wpłat i dokonywania przelewów.
Z badań Banku Światowego wynika, że 58 mln dorosłych obywateli UE nie ma konta w banku, a 25 mln z nich chciałoby je posiadać. Najgorzej sytuacja wygląda w Rumunii, gdzie wskaźnik bankowego analfabetyzmu sięga 55 proc. Ale w Polsce też nie jest dobrze. Jesteśmy na 3. miejscu od końca, a bez konta jest u nas 30 proc. obywateli. Dodatkowo Brukselę zastanawia fakt, że tylko 3 proc. mieszkańców UE posiada konto w banku za granicą. Ci, którzy chcieliby takie otworzyć, ale tego nie robią, narzekają na nieprzejrzystość informacji i brak pewności odnośnie do praw konsumenta w innym kraju. Według nowego prawa bank nie będzie mógł odmówić otwarcia konta, ale będzie miał prawo do przedstawienia uzasadnienia ekonomicznego dla otwarcia rachunku akurat w tym kraju. Ten wymóg nie może być dla klienta nadmiernie obciążający.
Dyrektywa przewiduje też nowe wymogi dotyczące przejrzystości opłat za prowadzenie konta. Mają one być zakomunikowane klientowi w sposób jasny i zrozumiały, na wystandaryzowanym dla wszystkich banków formularzu. Dodatkowo banki będą zobowiązane przedstawić słowniczek stosowanych w umowie pojęć finansowych. A w każdym kraju będzie funkcjonować przynajmniej jedna strona internetowa zapewniająca porównanie informacji i opłat związanych ze wszystkimi rachunkami bankowymi.
Ponadto nowe przepisy ułatwią zmianę banku. Wystarczy, żeby klient zmieniający bank poinformował nową instytucję o chęci likwidacji konta w dotychczasowym banku. A nowy bank już zajmie się przejęciem stałych zleceń i poinformowaniem kontrahentów klienta o szczegółach nowego rachunku.