Agnieszka Nachyła, dyrektor Depart. Marketingu i Rozwoju Bankowości Hipotecznej Banku Millennium
– Przed złożeniem wniosku o kredyt warto przygotować dokumenty, które później należy do niego dołączyć.
Ich zebranie pomoże w sprawniejszym uzyskaniu kredytu. Dodatkowo zapoznanie się na wczesnym etapie z dokumentami dotyczącymi nieruchomości, standardowo wymaganymi przez banki, ułatwi nam analizę bezpieczeństwa transakcji, którą planujemy zawrzeć. Np. z odpisu z księgi wieczystej nieruchomości dowiemy się, jaki jest stan prawny nieruchomości, czy zbywca jest rzeczywiście uprawniony do dysponowania nią oraz czy nieruchomość nie jest już obciążona służebnościami lub hipoteką. Jest to istotne, ponieważ większość banków, w tym Millennium, wymaga zabezpieczenia w formie hipoteki wpisanej na rzecz banku na pierwszym miejscu i nie akceptuje nieruchomości obciążonych służebnościami osobistymi.
Jeśli zabezpieczeniem kredytu będzie nabywana nieruchomość, należy też upewnić się, że jej cena wyznaczona przez zbywcę odpowiada realiom rynkowym. Jeśli w drodze wyceny okaże się, że cena nieruchomości jest wyższa od jej faktycznej wartości, klient może nie uzyskać takiej kwoty kredytu, na jaką liczył, i różnicę będzie musiał pokryć ze środków własnych.Niezbędne będzie także dostarczenie do banku dokumentów dotyczących celu kredytowania (umowy przedwstępnej nabycia nieruchomości czy kosztorysu budowy). Podstawą do podjęcia decyzji kredytowej przez bank są także dokumenty dotyczące osiąganych dochodów, na podstawie których bank zbada zdolność do spłaty zobowiązania w długim terminie. Standardowo osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę dostarczają do banku zaświadczenie o zatrudnieniu i wysokości dochodów.
W zależności od wysokości dochodów wynikającej z dostarczonych dokumentów bank zaoferuje maksymalną dostępną kwotę kredytu. Przed finalną decyzją o wyborze banku warto też porównać inne parametry. W wielu zestawieniach najlepszych kredytów hipotecznych na wysokie noty oferty Banku Millennium wpływa nie tylko poziom oprocentowania, opłat czy składek ubezpieczeń, ale również długi okres kredytowania, rodzaj i liczba wymaganych dokumentów, szybkość procesu, elastyczność procedur, łatwość w komunikacji z bankiem, tj. możliwość późniejszej obsługi kredytu przez Internet, dostępność placówek. Warto sprawdzić, czy kredyt pozwoli nam sfinansować nie tylko nabywaną nieruchomość, ale także jej remont czy wykończenie oraz inne dowolne wydatki (np. konsolidację posiadanych zobowiązań).