Banki walczą o obsługę biznesu

Z kredytów korzysta tylko 30 proc. małych i Średnich firm. Nasila się rywalizacja banków o przedsiębiorców. Ci coraz lepiej oceniają oferowane usługi

Publikacja: 11.07.2008 03:52

Banki walczą o obsługę biznesu

Foto: Rzeczpospolita

Banki będą coraz mocniej konkurować o obsługę małych i średnich firm. Przyczyni się do tego m.in. wejście na rynek nowych graczy, którzy deklarują ofertę dla firm. Są to np. Alior Bank i BWE, które niedługo zaczną działać, a w ich polu zainteresowania jest także sektor MSP. – Konkurencja w tym obszarze wzrasta, będzie się opierać na budowie pakietów dostosowanych do branży i specyfiki działalności danej firmy – podkreśla Piotr Siciak, menedżer z firmy Deloitte.

Banki otwierają się na firmy o krótkim okresie działalności. Ograniczają wymogi formalne, a część wprowadza systemy scoringowe w ocenie kredytowej firm (oceniające wiarygodność klienta na podstawie danych statystycznych), co przekłada się na bardzo szybkie decyzje kredytowe. Na razie firmy są bardzo lojalne. Zdecydowana większość małych i średnich przedsiębiorstw korzysta z usług jednego banku. Im firma większa, tym wyższy odsetek tych, które które korzystają z co najmniej dwóch banków. – Lojalność klienta wynika także z wysokich kosztów przejścia. Jeśli one spadną, zmniejszy się także przywiązanie klientów – ocenia Piotr Siciak.

Wzrost konkurencji banków w segmencie MSP będzie oznaczać większy wybór produktów, poprawę obsługi i spadek cen. Z ostatnich badań instytutu Pentor wykonanych na zlecenie Związku Banków Polskich wynika, że ocena jakości i dostępności usług bankowych oferowanych biznesowi poprawiła się w stosunku do poprzedniego roku. Aż 87 proc. firm deklaruje, że bez banków wielu przedsiębiorców nie mogłoby rozwinąć działalności. Jednocześnie z danych firmy Deloitte wynika, że średnio tylko ok. 30 proc. firm (w grupie MSP i mikrofirm) korzysta z finansowania kredytem. To z kolei oznacza, że banki mają o co walczyć.

Najważniejszym kryterium wyboru banku dla małych i średnich firm są niskie opłaty za usługi i dogodna lokalizacja placówki. Aż 80 proc. przedsiębiorców uważa oddział za główny kanał dostępu do usług bankowych. Istotne znaczenie ma także indywidualny doradca, który pomoże w dobraniu odpowiednich produktów. Drugoplanową rolę odgrywa natomiast np. fakt posiadania w tym banku rachunku osobistego właściciela.

Według ekspertów Deloitte konkurencja banków w segmencie MSP jeszcze wzrośnie, gdy na większą skalę zaczną działać doradcy finansowi obsługujący ten sektor. Potencjał jest bardzo duży. W Polsce wartość kredytów dla firm to zaledwie 17 proc., a w krajach strefy euro – aż 50 proc.

Banki będą coraz mocniej konkurować o obsługę małych i średnich firm. Przyczyni się do tego m.in. wejście na rynek nowych graczy, którzy deklarują ofertę dla firm. Są to np. Alior Bank i BWE, które niedługo zaczną działać, a w ich polu zainteresowania jest także sektor MSP. – Konkurencja w tym obszarze wzrasta, będzie się opierać na budowie pakietów dostosowanych do branży i specyfiki działalności danej firmy – podkreśla Piotr Siciak, menedżer z firmy Deloitte.

Pozostało 80% artykułu
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Banki
Niemcy nie chcą u siebie UniCreditu, Włosi też nie
Banki
Cezary Kocik otrzymał zgodę KNF na objęcie funkcji prezesa zarządu mBanku
Materiał Promocyjny
Bolączki inwestorów – od kadr po zamówienia
Banki
Największe banki świata zapomniały o klimacie. Większość inwestuje w węgiel i gaz
Banki
Nowy prezes Pekao pisze list do pracowników