Druga rekomendacja dotyczy ubezpieczeń finansowych towarzyszącymi kredytom hipotecznym.
- Klienci często myślą, że polisa od niskiego wkładu lub pomostowe chroni ich, podczas gdy w rzeczywistości ubezpieczonym jest bank. Naszym celem jest, by dzięki dostosowaniu się do rekomendacji instytucje lepiej informowały klientów - zauważa Małgorzata Knut, przewodnicząca komisji bancassurance PIU, wice prezes BRE Ubezpieczenia.
Dotyczy ona sytuacji, gdy bank przekazuje pieniądze deweloperowi, jednak z powodu braku księgi wieczystej i wpisu do hipoteki nie ma zabezpieczenia na wypadek, gdyby klient nie spłacał kredytu. W przypadku, jeśli instytucja będzie zmuszona skorzystać z polisy, o spłatę należności do kredytobiorcy zwróci się ubezpieczyciel. Na wypadek niemożności spłaty kredytu można się zabezpieczyć we własnym zakresie, wykupując np. polisę od utraty pracy.
Inicjatywa stworzenia kodeksu dobrych praktyk powstała po raporcie Rzecznik Ubezpieczonych z 2007 r., w którym przedstawione zostały skargi i problemy z jakimi klienci spotykają się korzystając z ubezpieczeń oferowanych przez banki. - Pierwszą rekomendację przyjęły wspólnie Polska Izba Ubezpieczeń i Związek Banków Polskich,
co oznacza, że zaakceptowały ją praktycznie wszystkie instytucje na rynku bankowym i ubezpieczeniowym, podobnie jest z drugą. Dla instytucji to kwestia nie tylko dbania o klientów, ale też o własny wizerunek - mówi Małgorzata Knut.