Reklama

Banki pracują nad poprawą bancassurance

W piątek wchodzi w życie II Rekomendacja Dobrych Praktyk Bancassurance. To wspólna inicjatywa Związku Banków Polskich oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń, która ma na celu określenie przejrzystych zasad relacji na linii bank - klient

Publikacja: 30.06.2011 14:07

Banki pracują nad poprawą bancassurance

Foto: Bloomberg

Druga rekomendacja dotyczy ubezpieczeń finansowych towarzyszącymi kredytom hipotecznym.

- Klienci często myślą, że polisa od niskiego wkładu lub pomostowe chroni ich, podczas gdy w rzeczywistości ubezpieczonym jest bank. Naszym celem jest, by dzięki dostosowaniu się do rekomendacji instytucje lepiej informowały klientów - zauważa Małgorzata Knut, przewodnicząca komisji bancassurance PIU, wice prezes BRE Ubezpieczenia.

Dotyczy ona sytuacji, gdy bank przekazuje pieniądze deweloperowi, jednak z powodu braku księgi wieczystej i wpisu do hipoteki nie ma zabezpieczenia na wypadek, gdyby klient nie spłacał kredytu. W przypadku, jeśli instytucja będzie zmuszona skorzystać z polisy, o spłatę należności do kredytobiorcy zwróci się ubezpieczyciel. Na wypadek niemożności spłaty kredytu można się zabezpieczyć we własnym zakresie, wykupując np. polisę od utraty pracy.

Inicjatywa stworzenia kodeksu dobrych praktyk powstała po raporcie Rzecznik Ubezpieczonych z 2007 r., w którym przedstawione zostały skargi i problemy z jakimi klienci spotykają się korzystając z ubezpieczeń oferowanych przez banki. - Pierwszą rekomendację przyjęły wspólnie Polska Izba Ubezpieczeń i Związek Banków Polskich,

co oznacza, że zaakceptowały ją praktycznie wszystkie instytucje na rynku bankowym i ubezpieczeniowym, podobnie jest z drugą. Dla instytucji to kwestia nie tylko dbania o klientów, ale też o własny wizerunek - mówi Małgorzata Knut.

Reklama
Reklama

W pierwszej rekomendacji najwięcej miejsca poświecono kwestii przekazywania klientowi pełnych informacji. Z materiałów informacyjnych musi bowiem jasno wynikać, czy i kiedy klient przystępuje do ubezpieczenia, czy został objęty ochroną i na jakich warunkach. Według danych arbitra bankowego działającego przy ZBP, liczba skarg dotyczących bancassurance spadła po wprowadzeniu rekomendacji z kilkuset do kilkunastu rocznie. Rynek i klienci banków są jednak zgodni, że wciąż słabo wypada praca nad poprawą jakości obsługi przez doradców. Nierzadko ich wiedza jest rażąco mniejsza niż obsługiwanych osób i często nie potrafią oni odpowiedzieć na podstawowe pytania dotyczące produktów. - Taki problem zawsze występuje gdy są wprowadzane nowe usługi, więc trzeba się uzbroić w cierpliwość. Czasem to jak nauka jazdy na rowerze, która na początku dla nikogo nie jest prosta. Będziemy jednak robić wszystko, żeby poziom obsługi poprawiał się, a tym samym rosło zadowolenie klientów banków - mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes ZBP.

W przygotowaniu jest już trzecia rekomendacja, której głównym obszarem zainteresowań będą produkty łączące ochronę z inwestycją. Ma ona wejść w życie pod koniec 2011 r.

Banki
Szefowa Banku Rosji pod sąd. Jest wniosek do Trybunału w Hadze
Banki
BGK udzielił kredytu na przebudowę i modernizację hotelu w centrum… Rzymu
Banki
Jak pogodzić cyfrową Alfę z tradycyjnymi Boomersami? Banki mają problem
Banki
Pekao i PZU dogadują szczegóły połączenia
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Banki
MF nie chce karać „złych banków”. Ale i tak dołoży im podatków
Reklama
Reklama