Z e-bankowości korzysta już 12,3 mln osób

Już 12,3 mln Polaków aktywnie korzysta ?z e-bankowości. Coraz częściej płacimy smartfonem.

Publikacja: 26.09.2014 05:29

Coraz częściej płacimy smartfonem.

Coraz częściej płacimy smartfonem.

Foto: Bloomberg

Klientów indywidualnych mających umowę  umożliwiającą korzystanie z bankowości internetowej jest już ponad ?23 mln, a w ciągu trzech miesięcy ich liczba wzrosła o blisko 800 tys. W tej grupie systematycznie operacje bankowe przez serwis internetowy wykonuje już 12,3 mln osób – wynika z najnowszych danych Związku Banków Polskich.

Nowe platformy

– Drugi kwartał 2014 roku był dynamicznym okresem dla rozwoju bankowości internetowej, o ponad 3,5 proc. wzrosła liczba osób mających możliwość korzystania z tego segmentu bankowości. Co ważne, widoczny jest wzrost zaufania do tego typu usług, o czym świadczy choćby przyrost średniej wartości rozliczeń wśród aktywnych klientów indywidualnych. Spodziewamy się, że w kolejnych miesiącach trendy te będą kontynuowane – mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes ZBP.

Banki mocno stawiają na rozwój platform internetowych. W przyszłym tygodniu nowy serwis transakcyjny wprowadzi PKO BP.

6 tys. zł wynosi średnia miesięczna wartość rozliczeń klienta przez e-konto

Na totalną rewolucję w bankowości elektronicznej zdecydował się mBank, który w ubiegłym roku uruchomił nową platformę elektroniczną, zarówno serwis internetowy jak i aplikację mobilną, zbudowaną na nowym systemie informatycznym.

Projekt na podobną skalę planuje także ING Bank Śląski.  Prezes banku Małgorzata Kołakowska poinformowała niedawno w wywiadzie dla „Rz", że prace nad nowym systemem bankowości internetowej są już zaawansowane. Na początku 2015 r. mają być gotowe pierwsze moduły do testowania, a w połowie 2015 r. bank udostępni je klientom. Podobnie jak w przypadku mBanku, ING Bank Śląski przeznaczy na ten cel 90–100 mln zł. Coraz popularniejszym sposobem korzystania z konta bankowego jest wykonywanie operacji przez urządzenia mobilne, głównie przez smartfony.

Więcej aplikacji

W mBanku liczba użytkowników bankowości mobilnej (zarówno przez aplikację, jak i wersję lajt), którzy minimum raz w miesiącu logują się do banku z poziomu urządzenia mobilnego, na koniec półrocza wyniosła ponad 774 tys. Natomiast liczba aktywowanych aplikacji mobilnych sięgnęła 620 tys.

Wśród klientów, którzy zainstalowali nową aplikację mobilną mBanku, połowa logowań do systemu transakcyjnego odbywa się za pośrednictwem aplikacji – podkreśla Michał Panowicz, dyrektor banku ds. marketingu i rozwoju biznesu bankowości detalicznej w mBanku. Dodaje, że aplikacja mobilna jest obecnie najczęściej używanym kanałem przez przeciętnego klienta – pod kątem liczby logowań miesięcznie. Obecnie klienci korzystają z niej co drugi dzień.

W ING Banku Śląskim aplikacja na smartfony i tablety została pobrana już 650 tys. razy.

Na bankowość mobilną mocno postawiły także mniejsze banki. Meritum zbudował aplikację, która może działać jak samodzielny kanał obsługi konta. A FM Bank PBP uruchomił bankowość mobilną pod odrębną marką Smart Bank.

Upowszechniają się także bankowe aplikacje płatnicze w telefonach. PKO BP ma IKO (na tej bazie powstanie wspólny standard płatności), Pekao –  aplikację PeoPay.

Smartfony w grze

Z międzynarodowego badania firmy doradczej Bain & Company, która przeanalizowała działania 78 globalnych banków z całego świata, wynika, że utrzymanie klienta i możliwość konkurowania z nowymi graczami na rynku zależy od tego, na ile szybko i sprawnie rozwiną się usługi mobilne.

W 2013 roku ponad połowa wszystkich operacji wykonanych przez klientów banków detalicznych została przeprowadzona online lub z telefonu komórkowego. Na ustabilizowanych rynkach – w Skandynawii, Stanach Zjednoczonych czy w Niemczech – udział ten przekracza już 60 proc.

Według Bain & Company w nadchodzących latach zdalnie będzie realizowane 95 proc. operacji bankowych.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.sajewicz@rp.pl

Klientów indywidualnych mających umowę  umożliwiającą korzystanie z bankowości internetowej jest już ponad ?23 mln, a w ciągu trzech miesięcy ich liczba wzrosła o blisko 800 tys. W tej grupie systematycznie operacje bankowe przez serwis internetowy wykonuje już 12,3 mln osób – wynika z najnowszych danych Związku Banków Polskich.

Nowe platformy

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Banki
W Banku Millennium więcej ugód niż pozwów. Kiedy koniec sagi frankowej?
Banki
Sprzedaż Santander Bank Polska da impuls do dużych przetasowań na rynku?
Banki
ING BSK i Citi Handlowy pokazały dobre wyniki
Banki
Kryptowalutowa afera korupcyjna na Litwie. Zamieszany urzędnik banku centralnego
Banki
Zysk Citi Handlowego powyżej oczekiwań rynkowych
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem