Niewielki spadek zysku Banku Pocztowego

Po dziewięciu miesiącach bank wypracował 34 mln zł zysku netto, o 2,5 proc. mniej niż rok temu. To spadek znacznie wolniejszy niż w całym sektorze bankowym (12 proc.).

Publikacja: 24.11.2015 12:47

Niewielki spadek zysku Banku Pocztowego

Foto: Fotorzepa, Piotr Guzik PG Piotr Guzik

- Osiągnięty przez Bank wskaźnik zwrotu z kapitału ROE wyniósł 9,9 proc. i był lepszy niż wynik sektora bankowego – dodaje Szymon Midera, prezes banku. W ciągu trzech kwartałów 2015 r. bank osiągnął dochody w wysokości 245,5 mln zł. Odnotował także dalszą poprawę wskaźnika C/I do poziomu 63,0 proc. (w tym samym czasie w sektorze wskaźnik ten wzrósł o 3,8pp).

Pierwsze trzy kwartały 2015 r. były dla Banku Pocztowego okresem wzrostu w strategicznym z punktu widzenia rozwoju biznesu obszarze kredytów konsumpcyjnych. Ich sprzedaż w tym okresie wyniosła 819 mln zł. W najlepszym pod tym względem miesiącu lipcu wartość udzielonych przez Bank Pocztowy kredytów osiągnęła 140 mln zł. Saldo kredytów konsumpcyjnych na koniec września 2015 r. przekroczyło 2 mld zł, wzrastając o 19 proc. w porównaniu do końca III kw. 2014 r. Bank osiągnął ten wynik przy dobrej jakości portfela kredytowego (NPL na poziomie 6,4 proc.) oraz przy marży odsetkowej 3,6 proc. - znacząco wyższej niż 2,2 proc. notowane dla całego sektora. Bank osiągnął wzrost liczby prowadzonych ROR do 892 tys. (11,3 proc. r/r), przy jednoczesnym wzroście liczby klientów do 1,49 mln. O ponad 37 proc. r/r wzrósł średni stan środków zgromadzonych na rachunkach bieżących.

- W trzecim kwartale 2015 r. zrealizowaliśmy dwa istotne z punktu widzenia strategii cele biznesowe – sprzedaż kredytów konsumpcyjnych w kolejnych miesiącach jest bliska 100 mln zł i po 9 miesiącach możemy pochwalić się aż 23 proc. wzrostem sprzedaży w porównaniu do ubiegłego roku. Jednocześnie saldo kredytów przekroczyło 2 mld zł – mówi Szymon Midera.

Saldo kredytów ogółem brutto wyniosło 5,51 mld zł, a dostosowany do akcji kredytowej wolumen depozytów 5,58 mld zł.

W październiku obaj akcjonariusze Banku Pocztowego jednogłośnie zdecydowali o dokapitalizowaniu Banku kwotą 60 mln zł. Środki te pozwolą Bankowi w 2016 r. rozwijać się zgodnie z założeniami strategicznymi – zwiększając akcję kredytową w obszarze kredytów konsumpcyjnych, a także kontynuując rozwój sieci placówek Banku (łącznie 311 oddziałów, placówek, Mikrooddziałów i Placówek Agencyjnych w sieci sprzedaży Banku Pocztowego na koniec 2016 r.).

Istotnym projektem strategicznym będzie planowane na 2016 r. uruchomienie enveloBanku – nowego, mobilnego oblicza Banku Pocztowego. W ten sposób instytucja chce pozyskać nową, niedostępną dotychczas dla niego grupę klientów cyfrowych.

- Prace nad enveloBankiem, który będzie czymś więcej niż tylko bankowością mobilną, są już zaawansowane. Chcemy się dynamicznie rozwijać, dlatego nie pozostajemy obojętni na globalne trendy związane z rozprzestrzenianiem się technologii cyfrowych, również w bankowości - mówi Szymon Midera. Będzie to platforma, która pełni rolę asystenta klienta, myśli za klienta, aktywnie się z nim komunikuje podpowiadając i przypominając o możliwości realizacji potrzeb finansowych. A do tego zapewnia dodatkowe korzyści kupującym i sprzedającym w internecie. Jednym z wyróżników enveloBanku będzie moduł faktur zintegrowany z kalendarzem. Pozwoli on dodawać faktury w najwygodniejszy dla klienta sposób (automatycznie od wystawców faktur, mailem, poprzez zrobienie zdjęcia czy zeskanowanie kodu QR), a kalendarz wyręczy go z konieczności pamiętania o terminach płatności.

- Osiągnięty przez Bank wskaźnik zwrotu z kapitału ROE wyniósł 9,9 proc. i był lepszy niż wynik sektora bankowego – dodaje Szymon Midera, prezes banku. W ciągu trzech kwartałów 2015 r. bank osiągnął dochody w wysokości 245,5 mln zł. Odnotował także dalszą poprawę wskaźnika C/I do poziomu 63,0 proc. (w tym samym czasie w sektorze wskaźnik ten wzrósł o 3,8pp).

Pierwsze trzy kwartały 2015 r. były dla Banku Pocztowego okresem wzrostu w strategicznym z punktu widzenia rozwoju biznesu obszarze kredytów konsumpcyjnych. Ich sprzedaż w tym okresie wyniosła 819 mln zł. W najlepszym pod tym względem miesiącu lipcu wartość udzielonych przez Bank Pocztowy kredytów osiągnęła 140 mln zł. Saldo kredytów konsumpcyjnych na koniec września 2015 r. przekroczyło 2 mld zł, wzrastając o 19 proc. w porównaniu do końca III kw. 2014 r. Bank osiągnął ten wynik przy dobrej jakości portfela kredytowego (NPL na poziomie 6,4 proc.) oraz przy marży odsetkowej 3,6 proc. - znacząco wyższej niż 2,2 proc. notowane dla całego sektora. Bank osiągnął wzrost liczby prowadzonych ROR do 892 tys. (11,3 proc. r/r), przy jednoczesnym wzroście liczby klientów do 1,49 mln. O ponad 37 proc. r/r wzrósł średni stan środków zgromadzonych na rachunkach bieżących.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Banki
Zysk Pekao wyraźnie powyżej oczekiwań. Mocny początek roku
Banki
Lista hańby. Największe banki UE wciąż wspierają rosyjską wojnę
Banki
Lepszy początek roku Deutsche Banku, gorszy BNP Paribas
Banki
Saga frankowa drenuje banki. Czy uchwała Sądu Najwyższego coś zmieni?
Banki
Zmiany w zarządzie największego polskiego banku. Nowy wiceprezes PKO
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił