Archeologia

Jak nasi przodkowie adaptowali się do zmian klimatu

Fot. Mykola Velychko
copyright PhotoXpress.com
Kluczowe wydarzenia w ewolucji człowieka zbiegły się w czasie z gwałtownymi zmianami klimatu
Naukowcy z Uniwersytetu w Liverpoolu zrekonstruowali możliwy przebieg adaptacji przodków człowieka do zmian klimatycznych w ciągu ostatnich 5 mln lat.
Wyniki prac opublikowali w magazynie "Journal of Human Evolution" i "Journal of Archeological Science". – Badania potwierdziły, że model, zgodnie z którym liczba gatunków współistniejących rośnie gwałtownie, aby spaść ponownie do poziomu zbliżonego do poprzedniego, zbiega się w dłuższym okresie z wahaniami klimatycznymi – powiedział dr Matt Grove ze Szkoły Archeologii Klasycznej i Egiptologii Uniwersytetu w Liverpoolu. – Po wystąpieniu gwałtownych zmian klimatu około  2,7 mln lat temu kilka nowych gatunków pojawiło się w zapisie kopalnym, w większości zniknęły one ok. 1,5 mln lat temu. Pierwsze kamienne narzędzia, które weszły do użycia około 2,7 mln lat temu, pomogły niektórym z tych gatunków przystosować się do szybko zmieniających się warunków klimatycznych.
– Około półtora miliona lat temu Homo erectus dał początek linii ewolucyjnej, z której wyłonił się człowiek współczesny – powiedział dr Grove. Kluczem do przetrwania gatunku wydaje się jego elastyczność. Homo erectus był najbardziej rozprzestrzenionym geograficznie gatunkiem w czasie swojej trwającej ponad półtora miliona lat ewolucji. Podczas gdy inne gatunki dostosowały się do środowisk, które zniknęły, co spowodowało ich wyginięcie, Homo erectus był w stanie poradzić sobie ze zmianami klimatu i środowiska. Badania dr. Grove'a potwierdzają hipotezę o istotnym wpływie zmian klimatycznych na ewolucję człowieka wysuniętą w późnych latach 90. przez prof. Ricka Pottsa. Za pomocą genetycznych technik modelowania dr Grove dowiódł, że odpowiedzią przodka człowieka na zmiany klimatyczne było zajmowanie wielu siedlisk, a nie trwanie w jednym środowisku.