Ubezpieczenia

Nowe obowiązki biur podróży wobec klientów

Od września potrzebne są polisy, gwarancje bankowe lub ubezpieczeniowe z większymi sumami gwarancyjnymi
Rok po wejściu w życie znowelizowanej ustawy o usługach turystycznych przestają obowiązywać gwarancje na rzecz marszałka województwa, wystawione pod rządami starych przepisów. Organizatorzy imprez czy pośrednicy turystyczni muszą teraz wykupić ubezpieczenia na rzecz klientów, ewentualnie zawrzeć umowy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej uwzględniające nowe sumy gwarancyjne. Minimalną ich wysokość określił minister finansów na podstawie ustawy z 17 września 2010 r. (DzU nr 106, poz. 672).
Dla większości touroperatorów oznacza to konieczność podniesienia sumy gwarancyjnej (generalnie jej wysokość zależy od charakteru prowadzonej działalności i obrotu uzyskanego w poprzednim roku). Wyższe sumy gwarancyjne to nie tylko wyższe opłaty za uzyskanie gwarancji, ale też wyższe zabezpieczenia, które muszą być przedstawione przez biura podróży. Skorzystać na tym mają turyści.
Jeśli biuro utraci płynność finansową i zaprzestanie działalności, będzie musiało zapewnić wszystkim swoim klientom powrót do kraju. Poza tym powinno w całości zwrócić zaliczki i pieniądze za niewykorzystane świadczenia. Dodatkowo klientom przysługuje zwrot wpłaty za niezrealizowaną część imprezy turystycznej.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL