Nieruchomości

Licencje dla pośredników i zarządców nieruchomości

Monika Tyszka, ekspert Ministerstwa Budownictwa.
Fotorzepa, Rob Robert Gardziński
Od 1 stycznia 2008 r. zmieniają się zasady przyznawania licencji dla zarządców i pośredników w obrocie nieruchomościami. Na pytania, jakie nadeszły w tej sprawie do redakcji „Rzeczpospolitej”, odpowiadają: Maria Rzempała i Monika Tyszka, ekspertki Departamentu Regulacji Rynku Nieruchomości z Ministerstwa Budownictwa.
[b]Zatrudniam w biurze pośrednictwa nieruchomości osobę ze średnim wykształceniem. Jeszcze w tym roku złoży ona odpowiednie dokumenty niezbędne do uzyskania licencji, ale do egzaminu zamierza przystąpić dopiero w 2008 roku. Czy to prawda, że tylko raz będzie mogła podchodzić do egzaminu pisemnego?[/b]
[b]Tak[/b] Jeżeli osoba ta złoży dokumenty w roku 2007, to w 2008 r. przejdzie postępowanie kwalifikacyjne na takich zasadach, jakie obowiązują dzisiaj. Żeby uzyskać licencję, będzie musiała przejść postępowanie kwalifikacyjne z wynikiem pozytywnym, w tym m.in. zdać egzamin zawodowy. Jeśli część pisemna nie powiedzie się, to ukończy postępowanie z wynikiem negatywnym i otrzyma decyzję negatywną. Osoba ta nie będzie mogła ponownie przystąpić do egzaminu w 2008 r., ponieważ termin złożenia wniosku o dopuszczenie do postępowania kwalifikacyjnego upłynie 31 grudnia 2007 r. Natomiast jeżeli niepowodzenie spotka tę osobę dopiero na egzaminie ustnym, to będzie mogła go poprawić, składając wniosek o ponowne przystąpienie do części ustnej. Pozwala na to [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=177013]rozporządzenie ministra infrastruktury z 17 lutego 2005 r. w sprawie nadawania uprawnień i licencji zawodowych w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami oraz doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości (DzU z 2005 r. nr 35, poz. 314)[/mail]. Powinna go zdać do końca 2008 r.
[b]W 2006 r. ukończyłam studia wyższe i studia podyplomowe w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomości. Odbyłam też do lipca 2007 r. praktykę zawodową. Jak będzie wyglądało w moim przypadku uzyskanie licencji w zakresie pośrednictwa nieruchomościami po Nowym Roku? Czy będę musiała spełnić jakieś dodatkowe wymogi?[/b] Jeżeli spełnia pani warunki określone w [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=175872]ustawie o gospodarowaniu nieruchomościami[/mail], a z tego, co pani mówi, wynika, że tak, to dodatkowych wymagań nie będzie. Oczywiście będzie musiała pani przesłać odpowiedni wniosek i dokumenty. Szczegółowy tryb i zasady postępowań kwalifikacyjnych zostaną określone w rozporządzeniu wykonawczym ministra budownictwa, które z pewnością ukaże się do końca tego roku. Na razie jest ono na etapie koncepcji, wkrótce ma trafić do konsultacji społecznych. Na pewno ukaże się przed 1 stycznia 2008 r. Wtedy też na stronie Ministerstwa Budownictwa ukażą się formularze wniosków o nadanie licencji zawodowych. [b]Skończyłem wyższe studia inżynierskie i podyplomowe studia w zakresie zarządzania nieruchomościami oraz ukończyłem półroczną praktykę. Czy oznacza to, że mam prawo do uzyskania licencji bez egzaminu?[/b] [b]Tak[/b] Zgodnie z nowymi zasadami będzie się pan kwalifikować do uzyskania licencji. Nie ma bowiem znaczenia, czy ukończył pan studia inżynierskie, licencjackie czy magisterskie. Wystarczy, że ma pan wykształcenie wyższe. [b]W czerwcu 2007 r. ukończyłam studia wyższe (magisterskie) ekonomiczne ze specjalnością finanse i rachunkowość. Również pracę magisterską pisałam na temat zarządzania nieruchomościami. Od siedmiu lat pracuję w wydziale gospodarki nieruchomościami w urzędzie miejskim na stanowisku ds. sprzedaży mienia gminnego. Czy po złożeniu wniosku o nadanie licencji będę zwolniona z praktyki zawodowej w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami oraz z obowiązku ukończenia odpowiednich studiów podyplomowych?[/b] [b]Nie[/b] Urzędnik zajmujący się sprzedażą mienia gminnego nie wykonuje czynności zawodowych w zakresie zarządzania nieruchomościami. Także studia magisterskie na kierunku finanse i rachunkowość prawdopodobnie nie spełniają minimum programowego w zakresie zarządzania nieruchomościami. W trakcie studiów wyższych nie zdobyła bowiem pani m.in. wiedzy dotyczącej wykonywania działalności zawodowej w zakresie zarządzania nieruchomościami, np. zasad zawierania umów zarządzania nieruchomością, eksploatacji i remontów nieruchomości, odpowiedzialności zawodowej zarządcy nieruchomości itp. Jeżeli więc będzie pani chciała zdobyć licencję zarządcy, musi pani ukończyć zarówno odpowiednie studia podyplomowe, jak i odbyć praktykę w zakresie zarządzania nieruchomościami.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL