fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Etyka i reklama

Dyrektywa wymusi usunięcie barier dla firm

Polska nie może ograniczać samozatrudnienia, zakazywać reklamowania się prawnikom czy hamować tworzenia sieci aptek - wynika z raportu opracowanego przez ekspertów Deloitte
Raport, przygotowany dla Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, dotyczy wdrożenia tzw. dyrektywy usługowej (2006/123/WE). Konsultanci Deloitte sprawdzili, jakie przepisy trzeba będzie zmienić, aby polskie prawo było całkowicie zgodne z europejskim. Mamy na to czas do 28 grudnia 2009 r.
Chodzi m.in. o zmniejszenie skali samozatrudnienia na rzecz umów pracowniczych. - To sztuczne ograniczanie swobody działalności gospodarczej - zaznacza Katarzyna Urbańska, ekspert Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Zgodnie z dyrektywą będzie to traktowane jako bariera prawna w świadczeniu usług.
Niezgodne z dyrektywą są również: bezwzględny zakaz reklamy dla prawników oraz ceny minimalne lub maksymalne usług w zawodach regulowanych (patrz opinia). To może pokrzyżować plany ministra sprawiedliwości Zbigniewa Ziobry, który chce wprowadzenia maksymalnych stawek opłat dla adwokatów i radców prawnych.
Sprzeczny z dyrektywą jest, według Deloitte, art. 99 ust. 3 prawa farmaceutycznego (DzU z 2004 r. nr 53, poz. 533 ze zm.). Chodzi o zakaz prowadzenia na terenie jednego województwa więcej niż 1 proc. aptek przez jeden podmiot. Pozytywem jest natomiast możliwość działania aptek internetowych. - Trzeba tylko umożliwić otwieranie bez uzyskiwania zezwolenia -zaznaczają eksperci Deloitte. Farmaceuci powinni też móc się reklamować.
Koncesje, zezwolenia i wpisy do odpowiednich rejestrów powinny być uproszczone. Dyrektywa wymaga, aby istniało domniemanie, że urzędnicy udzielają zezwolenia, jeśli nie odpowiedzą na wniosek przedsiębiorcy w wymaganym terminie. Odstępstwa od tej zasady są możliwe jedynie wyjątkowo.
Deloitte sugeruje również, aby ograniczyć wpisy do rejestrów działalności regulowanej. Wymóg wpisu uniemożliwia bowiem w wielu branżach działanie na polskim rynku tylko przez Internet.
Dopuszczalne są natomiast ograniczenia w zawodach rzemieślniczych.Cieszy to Jerzego Bartnika, prezesa Związku Rzemiosła Polskiego. - Nie możemy lekką ręką dopuszczać każdego do wykonywania zawodu, tym bardziej że żądamy, aby uprawnienia naszych pracowników były uznawane gdzie indziej -podkreśla Bartnik. Nie można jednak wymagać, aby rzemieślnicy obowiązkowo należeli do samorządu zawodowego.
Sprzeczne z dyrektywą mogą być przepisy dotyczące branży turystycznej, które uzależniają zawarcie w Polsce umowy dotyczącej usług turystycznych od założenia stałej działalności. Z kolei doradztwo personalne nie powinno wymagać wpisu do rejestru ani specjalnych pomieszczeń. Firmy ochroniarskie zaś powinny mieć możliwość uzyskania koncesji na działalność w całym kraju, a nie tylko na wybranym terytorium.
Masz pytanie do autora, e-mail: m.kosiarski@rzeczpospolita.pl
Jestem świadomy, że adwokatów czeka zwiększanie ilości informacji, jakich udzielają o sobie potencjalnym klientom. Wyjście do klienta jest bowiem potrzebne. Sama renoma i tradycja to teraz za mało. Część zmian już wprowadziliśmy w kodeksie etyki adwokackiej. Prawdopodobnie czeka nas również umożliwienie kancelariom podawania informacji np. o specjalizacjach, liczbie prawników. Jednak mam nadzieję, że nigdy nie będzie wprowadzona typowa reklama. Cieszy mnie natomiast konkluzja raportu o niemożliwości, w świetle prawa europejskiego, ustalenia maksymalnych cen usług prawniczych. Pomysł ich wprowadzenia jest bowiem absurdem.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA