fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Ekonomia

Drucker - guru menedźerów w zarządzaniu

Peter F. Drucker „Praktyka zarządzania”
Rzeczpospolita
Gdyby zapytano mnie o książkę, która w największym stopniu ukształtowała myślenie i działanie współczesnych menedżerów, wskazałbym na „Praktykę zarządzania”. Wystarczy uczestniczyć w posiedzeniach rad nadzorczych spółek giełdowych, by wiedzieć, że „menedżerowie mówią Druckerem”
Kluczowe znaczenie ma zarządzanie przez cele. To one umożliwiają bowiem nadanie kierunku i wyznaczenie strategii organizacji, pomiar efektywności działania oraz adekwatne wynagradzanie osób odpowiedzialnych za realizację konkretnych celów. To właśnie „Praktyka zarządzania” dała początek zarządzaniu przez cele. Na tym nie kończy się jednak jej szczególne znaczenie. Ta najważniejsza spośród wielu książek „Amerykanina z Wiednia” skutecznie zrywa zarówno z prymitywnym obrazem firmy jako „maszynki do robienia pieniędzy”, jak i z utopijnymi wizjami przedsiębiorstwa jako „harmonijnej wspólnoty”. Autor precyzyjnie wskazał bowiem osiem dziedzin, w których należy ustalić cele i monitorować ich realizację.
Są to: po pierwsze pozycja rynkowa przedsiębiorstwa, po drugie innowacyjność, po trzecie produktywność, po czwarte zasoby fizyczne i finansowe, po piąte rentowność, po szóste wydajność menedżerów i ich rozwój, po siódme wydajność pracowników i ich stosunek do pracy i – po ósme – spo-łeczna odpowiedzialność firmy. Ten zestaw celów wszedł na stałe zarówno do mentalności menedżerów, jak i do rzeczywistej praktyki zarządzania. Nietrudno się zorientować, że łącznie składają się one na przewagę konkurencyjną firmy. Warto się zastanowić, na czym polega sekret szczególnego wpływu i popularności Druckera wśród menedżerów. Według mnie po pierwsze na tym, że jego myśli dotykają samych podstaw profesji zarządzania, a – po drugie – na prostocie i sugestywności wykładu odwołującego się do osobistego doświadczenia i praktyki.
[i]Autor jest rektorem Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie[/i]
Książka od dziś, przez tydzień, dostępna jest w kioskach i salonach prasy tylko za 29,99 zł. Informacje o całej kolekcji na [link=http://www.rp.pl/e-sklep]www.rp.pl/e-sklep[/link]. Poznaj specjalną ofertę prenumeraty!
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA