Biznes

Rośnie sprzedaż samochodów ciężarowych

Fotorzepa, Robert Przybylski RP Robert Przybylski
Przewoźnicy odnawiają floty, więc popyt na ciężarówki rośnie, rosną także ceny taboru, szczególnie używanego
Chociaż przewoźnicy otrzymują wyższe stawki za przewozy zarówno w ruchu krajowym, jak i międzynarodowym, popyt na nowy tabor nie poszybował ku niebu. Cały rynek wzrósł o ok.
10 procent. – Widać lekkie ożywienie spowodowane lepszymi stawkami, ale klienci nie powiększają flot, a jedynie wymieniają tabor – ocenia Paweł Paluch ze Scania Polska. Marcin Majak z Renault Trucks Polska jest bardziej optymistyczny. Uważa, że wzrost utrzyma się także w przyszłym roku i cały rynek ciężarówek o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 6,5 tony wzrośnie do 12 tys. pojazdów, z 10 tys. w obecnym roku. Dodaje, że na popyt w kolejnych latach będzie miało wpływ wprowadzenie normy Euro 6. Producenci samochodów ciężarowych przewidują, że ciężarówki Euro 6 będą z powodu skomplikowanych technologii droższe od obecnych o ok. 10 tys. euro. – Także rozpoczęcie pobierania elektronicznego myta na polskich drogach może stymulować rynek – uważa Majak. Twierdzi, że jeżeli progresja opłat dla starszych modeli ciężarówek będzie duża, zmusi floty do inwestycji w nowy tabor.
Wiceprezes MAN-Star Trucks Michał Luberadzki uważa, że myto może w znaczącym stopniu kształtować przyszły rynek. – Już teraz widać, że niemieckie opłaty drogowe zmusiły przewoźników jeżdżących przez ten kraj do wycofania samochodów z Euro 3. Ceny tych pojazdów spadną, natomiast będą rosły ceny samochodów z drugiej ręki z Euro 5. Podaż tych modeli będzie mała, bo w ostatnich dwóch latach nowych sprzedaliśmy o połowę mniej niż zwykle, a pracująca na coraz szybszych obrotach gospodarka potrzebuje transportu – zapewnia. – Coraz trudniej znaleźć na Zachodzie używaną ciężarówkę, a ich ceny rosną – zauważa Paluch. Klienci muszą płacić więcej także za nowe ciężarówki. – Odrabiamy to, co straciliśmy przez dwa lata – zauważa Majak. O ile segment ciągników siodłowych powiększył się w tym roku blisko o połowę, to mizerna jest sprzedaż modeli budowlanych. – Mamy zapytania o tabor, ale w leasingu na dwa lata. Wszyscy podwykonawcy budowalni spodziewają się zakończenia kontraktów w 2012 roku, a tak krótki okres leasingu jest obarczony dużymi kosztami – uważa Luberadzki. W Unii Europejskiej i krajach EFTA rynek pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t wzrósł w pierwszych ośmiu miesiącach o 4,9 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Jest to jednak o 35 proc. mniej niż w 2008 roku. Rośnie popyt na ciężarówki o DMC powyżej 16 t – w lipcu ich sprzedaż powiększyła się o 18,2 proc. w stosunku do lipca 2009, w sierpniu o 34 proc. miesiąc do miesiąca. —Robert Przybylski
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL