Rpkom

Wojciech Wasilewski: Nokia nam niestraszna

Wojciech Wasilewski, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w Samsung Electronics Polska
Samsung
Udział Samsunga w polskim rynku telefonów komórkowych sięga obecnie 35 proc. Stąd tylko krok do zdystansowania Nokii i objęcia pozycji lidera. Wojciech Wasilewski, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w Samsung Electronics Polska mówi w rozmowie z rpkom.pl, że nie boi się podjąć tego wyzwania. Ośmiela go fakt, że w IV kwartale sprzedał w Polsce ponad jeden milion komórek.
[b]Rpkom: - Jaki ten rok był dla komórkowego działu Samsunga w Polsce? Ile telefonów sprzedacie i jaki jest wasz udział w rynku?[/b]
[i]Wojciech Wasilewski, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w Samsung Electronics Polska[/i]: - Rok był raczej trudny dla całej branży z racji słabej złotówki. To sprawiło, że produkty importowane musiały podrożeć, a to z kolei ostudziło nastroje konsumentów. Samsungowi udało się jednak zwiększyć sprzedaż w porównaniu z rokiem ubiegłym. Możemy zaliczyć ten rok, a szczególnie jego końcówkę, do udanych. W samym czwartym kwartale sprzedaliśmy ponad milion telefonów. Wypromowaliśmy wiele nowych modeli. Najlepiej sprzedającym się telefonem w Polsce jest Samsung Avila, a kilka innych telefonów z naszej oferty jest w czołówce najlepiej sprzedających się produktów na rynku. Jesteśmy zdecydowanym liderem w najszybciej rosnącej kategorii telefonów z dotykowym wyświetlaczem. Na dzień dzisiejszy mamy około 35-procentowy udział w rynku i optymistycznie patrzymy w przyszłość. [b]- Które modele obok Avili sprzedawały się najlepiej i w jakich ilościach?[/b]
- Nie chciałbym robić zestawienia, gdyż na bieżąco mamy ok. 30 modeli w sprzedaży. Avila, jak wspomniałem wcześniej, jest najlepiej sprzedającym się telefonem w Polsce i tak pozostanie w najbliższym okresie, zamierzamy bowiem wyposażyć ten telefon w dodatkowe funkcjonalności, które uczynią go jeszcze bardziej atrakcyjnym. Tylko w drugiej połowie roku sprzedaliśmy 700 tys. sztuk Avili.. Oprócz tego duże ilości, idące w setki tysięcy, innych telefonów: C3050 i Corby. Wprowadziliśmy poza tym kilka produktów, które już wkrótce staną się liderami sprzedaży w swoich kategoriach. [b]A ile telefonów sprzedajecie dziś w kanale pozaoperatorskim i jakiego rodzaju są to aparaty?[/b] - Jest to bardzo znaczący kanał dla dostawców sprzętu. Stanowi ok. 20 proc. naszej sprzedaży. Rynek ten mocno ewoluował w trakcie tego roku w kierunku telefonów tanich z podstawową funkcjonalnością. Telefony dostępne na półce do 200 zł, to połowa obecnej sprzedaży. Silniejszy, z tygodnia na tydzień, złoty powinien tą sytuację zmienić na korzyść konsumenta, gdyż telefony powinny stopniowo tanieć. Na rynku pozaoperatorskim większość dużych sieci handlowych ma pełną gamę produktów dostępnych w portfolio dostawców. Pozostałe 50 proc., to telefony z różnych przedziałów cenowych, ze zróżnicowaną funkcjonalnością. Tu też bardzo dużą popularnością cieszą się telefony z dotykowym ekranem. Jest to w Polsce dojrzały rynek, zróżnicowany produktowo i konkurencyjny cenowo. [b]A jeśli chodzi o operatorów, z którym z nich współpraca składa się w ma dziś najlepiej? Czy któryś z nich sprzedaje znacząco więcej Samsungów niż inni?[/b] - W czwartym kwartale, jak i w trakcie całego roku, osiągnęliśmy u kilku operatorów pozycję lidera sprzedaży i głównego dostawcy. Ten wynik niech będzie oceną jakości naszej współpracy z operatorami. My z tej współpracy jesteśmy bardzo zadowoleni. Wsparciu, zaangażowaniu i kreatywności operatorów zawdzięczamy swoją obecną pozycję rynkową i rosnące zaufanie konsumenta. [b]Jaki udział w waszej sprzedaży mają smartfony?[/b] - Warto byłoby ustalić definicję smartfona, bowiem wkrótce większość telefonów do tej kategorii będzie należeć. Telefony z szybką transmisją danych, WiFi, pocztą e-mail, otwartym systemem operacyjnym stanowią kilka procent naszej sprzedaży. W chwili obecnej mamy jedną trzecią rynku w tej kategorii. Już na początku przyszłego roku udział smarfonów w sprzedaży powinien mocno wzrosnąć. Wprowadzimy wiele modeli opartych na wszystkich otwartych platformach operacyjnych, a w II kwartale modele oparte na naszej własnej platformie. [b]W tym roku wprowadziliście na rynek pierwszy model z Androidem. Jak się sprzedawał?[/b] - Wprowadziliśmy ten telefon na razie do oferty jednego operatora, stąd nie oczekujemy wielkich sukcesów sprzedażowych. Wprowadzimy jednak kolejne modele już styczniu. Będą bardziej przystępne cenowo i właściwie skazane na sukces rynkowy z racji doskonałej funkcjonalności, estetyki i rosnącemu zainteresowaniu klientów tą kategorią produktów.Samsung wspiera akurat wszystkie mobilne platformy. [b]Czy to ma sens i która z nich ma według pana najlepsze perspektywy?[/b] - Gdybyśmy byli jednoznacznie przekonani do jednej, nie mielibyśmy wszystkich. Ja mam swoich faworytów, nie zdradzę jednak jakich. Jak sama nazwa wskazuje, to otwarte platformy, wiec podobnie jak w przypadku komputerów wiele będzie zależeć od dodatkowych aplikacji, które powstaną na te platformy i od tego które z nich podbiją serca użytkowników. Na dzień dzisiejszy za wcześnie na jednoznaczny osąd. Jestem jednak przekonany, że jednocześnie może funkcjonować i konkurować ze sobą kilka platform, co w perspektywie pozytywnie wpłynie na rozwój całego rynku. [b]Czy nie przeraża pana, że na przyszły roku postawiono państwa działowi za zadanie stanie się w Polsce pierwszym producentem komórek i wyprzedzeni Nokii? Czy jest to realne?[/b] - Dla uważnych obserwatorów rynku i naszych poczynań powinno być oczywiste, jakie mamy cele na przyszłość. Od kilku lat skrupulatnie realizujemy strategię wiodącą nas w kierunku czołowego dostawcy telefonów na rynku. Samsung jest liderem w wielu krajach, w Europie już teraz idziemy z Nokią łeb w łeb. Mamy bardzo wysoki, 35-procentowyowy udział w rynku, a stąd już o krok od... Natomiast firma, aby być naprawdę liderem musi być liderem w świadomości konsumenta, użytkownika. Samsung jako producent telefonów komórkowych jest marką rozpoznawalną w Polsce od kilku lat, Nokia - od zawsze. Stąd przed nami walka o umysły i serca polskiego klienta, a to nie tylko reklama. To przede wszystkim niezawodne, innowacyjne produkty, budujące zaufanie klienta do marki Samsung. Nasi klienci są naszymi ambasadorami i ich musimy zdobyć. Przed nami sporo wyzwań i pracy. [b]Jak pana zdaniem będzie wyglądać sytuacja na rynku telefonów komórkowych w Polsce w przyszłym roku w porównaniu z tym rokiem?[/b] - Będzie dużo lepiej, bo to był najgorszy w mojej opinii rok dla całej branży. Wychodzimy jednak z kryzysu obronna ręką. Klienci szukają nowinek i są otwarci na nowe produkty. Widać zwiastuny ożywienia. Produktowo będzie to rok ciekawy i obfitujący w wiele interesujących rozwiązań. Klienci w Polsce będą zadowoleni. [b]Dziękujemy za rozmowę[/b] [i]Rozm. Marek Jaślan. Masz pytanie: wyślij e-mail do autora: [mail=m.jaslan@rpkom.pl]Marek Jaślan[/mail][/i]
Źródło: rpkom.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL