Dane gospodarcze

W przyszłym roku w Polsce wzrośnie popyt na komputery

Największa część badanych zakłada wzrost rynku o 10 – 25 proc. Dla ponad połowy firm z branży IT kończący się rok był gorszy niż poprzedni.
Rzeczpospolita
Aż 85 proc. ankietowanych uważa, że w 2010 r. sprzedaż produktów oferowanych przez branżę IT będzie większa niż w 2009 roku – wynika z badań ABC Data, największego dystrybutora sprzętu komputerowego w Polsce
Analizę przeprowadzono w połowie grudnia. Wzięło w niej udział prawie 2 tys. partnerów biznesowych ABC Daty (sieci handlowe, sklepy komputerowe i internetowe).
Celem badania było poznanie opinii przedstawicieli rynku IT na temat 2009 r. i ich przewidywań na rok następny. Prawie połowa ankietowanych spośród tych, którzy oczekują, że rynek będzie się rozwijał, spodziewa się, że ich obroty wzrosną o 10 – 25 proc. Ponad 30 proc. sądzi, że tempo rozwoju nie przekroczy 10 proc. Odsetek największych optymistów, którzy liczą na ponad 75-proc. wzrost sprzedaży, nie przekracza kilku procent. Wśród produktów, które – według badanych – będą w następnym roku cieszyły się największym wzięciem, wymieniane są laptopy, oprogramowanie i netbooki (odpowiednio 48,9 i 7 proc.).
W przypadku oprogramowania głównym motorem sprzedaży będzie Windows 7 (zdaniem 6 proc. badanych to nowy system operacyjny Microsoftu będzie najlepiej sprzedającym się produktem w 2010 r.). Wprowadzenie Windows 7 na rynek zostało również uznane za najważniejsze wydarzenie w branży dystrybucji sprzętu IT w 2009 r. (32 proc. wskazań). Badani odnotowali również zmiany zachodzące na tym rynku. Upadek Pronoksu Technology i Techmeksu, do niedawna dużych sprzedawców komputerów w Polsce, zauważyło 14 proc. respondentów. Bankructwa w branży IT były pokłosiem spowolnienia gospodarczego i niekorzystnych wahań kursów walut. Większość dystrybutorów nie zaliczy 2009 r. do udanych. Tylko dla 24 proc. był on lepszy lub zdecydowanie lepszy niż 2008 r. Dla 52 proc. był gorszy. 24 proc. uznało, że ich sprzedaż była porównywalna z zeszłoroczną. Wśród czynników, które utrudniały sprzedaż w 2009 r., najczęściej wskazywane było (35 proc. odpowiedzi) spowolnienie gospodarcze. Mniejszy popyt sprawił, że sprzedawcy, zabiegając o klientów, prowadzili wyniszczającą wojnę cenową. Posuwali się nawet do dumpingu cenowego. Dla 15 proc. ankietowanych był on główną przeszkodą w rozwoju. Również klienci chętniej niż w przeszłości szukali interesujących ich produktów w sklepach internetowych.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL