Media i internet

Prasa nie tylko w kiosku

Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński
Ruch chce razem z wydawcami stworzyć elektroniczną czytelnię prasy
Portal iRuch ma w wersji roboczej ruszyć w grudniu, a w II kwartale przyszłego roku wystartować na zasadach komercyjnych.
– Proponujemy odejście od klasycznego e-wydania. Portal ma być kompletnym katalogiem prasy w Polsce i polskiej prasy zagranicznej. Do współpracy zapraszamy Izbę Wydawców Prasy, Związek Kontroli Dystrybucji Prasy i Bibliotekę Narodową – mówił Bogdan Ścibut, członek zarządu Ruchu, na seminarium kolporterów i wydawców. Ruch chciałby tam zamieszczać materiały z prasy w formacie .pdf, co umożliwiałoby odczytywanie ich nie tylko na komputerach, ale też w niektórych telefonach komórkowych.
– Czytelnik sam będzie mógł sobie wybrać interesujące go działy w poszczególnych tytułach prasowych. Cena musi uwzględniać brak kosztów papieru i druku, a więc musi być niska – podkreśla Ścibut. Według niego przykładowa cena za dostęp do pięciu tematycznych działów jednego dnia mogłaby wynosić 1 zł, a płatności dokonywane byłyby drogą elektroniczną. – Koszt stworzenia tego projektu to dziesiątki tysięcy złotych – mówi Ścibut. Zdaniem Macieja Hoffmana, dyrektora generalnego Izby Wydawców Prasy, taki portal działałby podobnie jak obecnie firmy oferujące płatne przeglądy prasy. – To jest ciekawy pomysł, ale musiałby być zbudowany na właściwych przesłankach ekonomicznych. Wiadomo, że jeśli ktoś wykupi sobie tematyczny pakiet tekstów w wersji elektronicznej, nie kupi już kilku papierowych gazet w kiosku i zrezygnuje z e-wydania. Jeśli Ruch będzie chciał sprzedawać artykuły z prasy, powinien podpisać umowy z wydawcami lub z organizacją zbiorowego zarządzania prawami autorskimi wydawców ReproPol. Wcześniej ReproPol musiałby zebrać wydawców i spytać, czy według nich nie zagraża to ich interesom – mówi Hoffman. Projekt portalu to jeden z nowych pomysłów kolportera, który się restrukturyzuje i walczy o rentowność. Innym jest usprawnienie współpracy z wydawcami w zakresie prenumeraty. – Chcemy zaoferować możliwość dostawy prenumeraty kurierem (Ruch w tym roku uruchomił usługi kurierskie Paczka w Ruchu – red.), a płatność z góry będzie tylko jedną z opcji – mówi Ścibut. Zgodnie z wieloletnią strategią Ruchu wartość marży realizowanej przez spółkę ze sprzedaży prenumeraty ma w latach 2009 – 2011 urosnąć o 8 proc. Przygotowująca się do dalszej prywatyzacji spółka opublikuje swoje wyniki finansowe za trzeci kwartał 16 listopada. W pierwszym półroczu jej przychody spadły w ujęciu rocznym o 5,1 proc., do 1,96 mld zł, a strata netto pogłębiła się w tym samym okresie z 6,22 mln zł do 28,84 mln zł. W firmie trwa restrukturyzacja obejmująca m.in. grupowe zwolnienia. Obejmą one maksymalnie 617 osób, czyli ok. 13 proc. zatrudnionych. [i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail][/i]
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL