Media i internet

Wydawcy znaleźli nową niszę

Rynek custom publishing rośnie w dwucyfrowym tempie, bo coraz więcej firm chce mieć magazyn dla swoich klientów. Na tej hossie chcą zyskać duzi wydawcy.
Rzeczpospolita
Duzi wydawcy szukają pieniędzy na rynku magazynów konsumenckich. Śladem Edipresse na ich wydawanie w naszym kraju zdecydował się Axel Springer
Listopadowo-grudniowe wydanie magazynu „Plus+” dla klientów platformy cyfrowej Cyfra+ będzie pierwszym wydanym przez Axel Springer Polska. – Chcemy rozwijać się w segmencie magazynów konsumenckich – mówi „Rz” Anna Gancarz-Luboń, rzeczniczka Springera w Polsce. – To bardzo obiecujący i szybko rozwijający się rynek – tłumaczy Gancarz-Luboń.
Springer to nie pierwszy duży wydawca prasy w Polsce, który zdecydował się na wejście w tę niszę. Magazyn „Kaleidoscope” dla pasażerów PLL LOT wydawał już Bonnier Business (Polska) (właściciel „Pulsu Biznesu”), oraz Edipresse Polska (wydawca m.in. „Vivy!”). Ten ostatni mniej więcej dwa lata temu uruchomił dział zajmujący się wyłącznie tego typu zleceniami i dziś wydaje m.in. dla produkującej leki firmy Berlin Chemie Menarini magazyn skierowany do lekarzy i farmaceutów. – To na pewno perspektywiczny rynek. Liczba tytułów ciągle rośnie – mówi Ewa Redel-Bydłowska, wiceprezes Edipresse Polska. Według niej dużym wydawcom wcale mocno nie pomaga w takiej działalności doświadczenie z rynku wydawniczego. – To zupełnie inny rodzaj działalności – mówi Redel-Bydłowska. Według Łukasza Skalskiego, członka zarządu firmy Concept Publishing Polska (CCP), wydającej dziś kilkadziesiąt magazynów konsumenckich, m.in. dla sieci kin Silver Screen, Kamisa, Hyundaia, US Pharmacii czy Tissota, rynek magazynów konsumenckich jest dziś w Polsce wart 100 – 110 mln zł. – Z naszych szacunków wynika, że obecnie rośnie on o ok. 30 proc. rocznie, a w latach 2005 – 2007 miał jeszcze wyższą, 60-proc. dynamikę wzrostu – mówi Skalski. Od kwietnia współwłaścicielem CCP jest rodzina Królów zarządzająca spółką AWR Wprost – CPP połączyło się z kierowaną przez Erikę Król firmą P&P. Skalski szacuje, że na polskim rynku ukazuje się już ok. 250 magazynów konsumenckich, z czego 75 proc. to magazyny kierowane do końcowego klienta, a 25 proc. to pisma typu business-to-business.
Choć w większości krajów prym na rynku magazynów konsumenckich wiodą wydawnictwa wyspecjalizowane w takiej działalności, w Niemczech z powodzeniem prowadzi ją właśnie duży wydawca „tradycyjnych” kolorowych magazynów - Gruner+Jahr. Jego firma G+J Corporate Media wydaje całą paletę magazynów konsumenckich, m.in. dla Helen Rubinstein, Lufthansy, Nivei czy Swarovsky’ego. Wiele międzynarodowych koncernów wydaje dziś po kilka wąsko sprofilowanych pism konsumenckich.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL