Biznes

Budimex z kolejnym kontraktem

Kolejne ok. 7 mld zł zostanie wydane m.in. na inwestycje rozpoczęte w ubiegłych latach i wypłaty dla koncesjonariuszy.
Rzeczpospolita
Ostatnie umowy na budowę autostrad. Wczoraj podpisano wart 1,5 mld zł kontrakt na budowę odcinka A1
Liczący 16 kilometrów śląski odcinek A1 zbuduje Budimex. To jeden z ostatnich tegorocznych kontraktów autostradowych w Polsce. – Do końca roku rozpoczniemy jeszcze wybór wykonawcy 80 km A1 z Kowal do Strykowa pod Łodzią oraz 40 km fragmentu A4 z Reszowa do Jarosławia – mówi Andrzej Maciejewski, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Trwa również wybór firm, które zajmą się realizacją fragmentu trasy A2 spod Łodzi do Warszawy.
Budowa 16 km autostrady między Pyrzowicami a Piekarami Śląskimi, na co właśnie została podpisana umowa, ma się rozpocząć w ciągu miesiąca i potrwać do końca 2011 roku. Inwestycje będzie realizować konsorcjum firm Budimex Dromex i Mostostal Warszawa. 90 proc. udziałów w konsorcjum ma Budimex. Długość autostrady A1 ma wynosić 560 km, a koszt całej inwestycji to ok. 5,6 mld euro. Jej budowa ma zakończyć się do 2014 roku. Wówczas ma być oddany do użytku fragment trasy między Pyrzowicami a Częstochową. Prace na pozostałych odcinkach mają zakończyć się przed Euro 2012.
Kontrakt na budowę 180 km odcinka trasy ze Strykowa do lotniska na Śląsku ma Autostrada Południe, której udziałowcem jest także Budimex. Szacowana wartość inwestycji to ok. 12 mld zł. Koszty mogą jednak wzrosnąć. Jak podał PAP rozważane są zmiany w przebiegu trasy – ma ona przechodzić przez tereny lotniska w innym lokalizacji, niż planowano, tak by w przyszłości było miejsce na dalszą rozbudowę. Koncesje na budowę i zarządzanie północną częścią trasy A1 ma GTC. Wybudowała już ok. 100-km odcinek trasy A1 z Gdańska do Grudziądza. Trwają prace na 65 km z Grudziądza do Torunia. Koszt inwestycji to ok. 5 mld zł. Pierwsi kierowcy mają z niej skorzystać w 2011 r. Białą plamą na autostradowej mapie Polski jest odcinek trasy A2 z Warszawy do wschodniej granicy Polski. Jego realizacja nie jest uwzględniona w rządowym planie budowy dróg. Budimex Dromex, firma posiadająca w tej chwili jeden z największych portfeli zamówień autostradowych, ma się połączyć ze spółką matką Budimeksem SA. Nieoficjalnie mówi się, że następcą prezesa Budimeksu Marka Michałowskiego ma być Dariusz Blocher, szef Budimeksu Dromeksu.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL