Biznes

Nowe pomysły na finansowanie budowy dróg

Fotorzepa, MW Michał Walczak
Dzięki spadkowi cen planowane przez rząd inwestycje drogowe będą kosztować ok. 30 proc. mniej. BGK wyemituje na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego obligacje na 7,8 mld zł – wynika z planu finansowego KFD, do którego dotarła „Rz”
Na wszystkie inwestycje drogowe – budowę autostrad i dróg ekspresowych, prace przygotowawcze i remonty – mamy wydać z Krajowego Funduszu Drogowego w 2009 roku 14,3 mld zł. Do tego dochodzi 7 mld zł z budżetu państwa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) już wydała z tej puli ok. 5 mld zł. [wyimek]20 mld zł - ma mieć łącznie do dyspozycji w tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad [/wyimek]
Rachunek KFD ma zasilić m.in. 5,5 mld zł z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. To mniej o ok. 2 mld zł, niż Ministerstwo Infrastruktury szacowało jeszcze trzy miesiące temu. Kolejnych 900 mln zł wpłynie z Brukseli. To dotacje unijne z nowych i starych programów. Finansowanie KFD obejmuje też emisję obligacji gwarantowanych przez Skarb Państwa. W tym roku Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK), jako emitent papierów na rzecz KFD, ma wypuścić papiery na kwotę 7,8 mld zł. Pierwsza transza trzyletnich papierów ma wynieść 600 mln zł. Pojawi się ona, gdy tylko bank uzyska gwarancje skarbu.
Należy oczekiwać sporego zainteresowania inwestorów tymi obligacjami. Zwłaszcza funduszy emerytalnych oraz części ubezpieczycieli, którzy dziś kupują najwięcej papierów skarbowych. Organizatorem emisji obligacji o zmiennym oprocentowaniu będzie Bank Handlowy. Podobnie jak prawdopodobnie kolejnych (powodzenie pierwszej emisji w pełni to gwarantuje). Chętny do współpracy z rządem jest też Pekao SA – ustaliła „Rz”. Bank chce wyemitować obligacje infrastrukturalne warte 6 mld zł. Z tego na 2 mld zł chce sam dać gwarancje. Ostateczne decyzje jeszcze w tej sprawie nie zapadły. – Prywatny bank może pożyczyć Krajowemu Funduszowi Drogowemu środki, ustawa na to pozwala. Najniższe ryzyko i zarazem najniższe oprocentowanie mają papiery gwarantowane przez Skarb Państwa – mówi Mirosław Gronicki, były minister finansów. – KFD jednak musi pokazać źródła swoich dochodów, jakimi są m.in. wpływy z akcyzy, ale trzeba też pamiętać o zobowiązaniach funduszu – dodaje Gronicki. Wiadomo, że wydatki związane z budową autostrad w systemie koncesyjnym, czyli przez prywatne firmy, mają wynieść 1,56 mld zł. Wpływy od koncesjonariuszy za korzystanie z dróg przez kierowców mają zamknąć się kwotą dwukrotnie mniejszą. Te pozycje nie zaczną bilansować się wcześniej niż za dwa – trzy lata. Pekao SA chce gwarantować zaledwie trzecią część emitowanych przez siebie obligacji. To oznacza konieczność uzyskania zgody ministra finansów na udzielenie gwarancji na kolejne 4 mld zł, co w razie problemów z ich wykupieniem może obciążyć budżet państwa. – Pomysł jest ciekawy, ale problemem może stać się udzielenie gwarancji rządowych. Minister finansów robi to raczej niechętnie, by nie zwiększać deficytu budżetowego – mówi Adrian Furgalski, dyrektor ZDG TOR. Jeżeli emisja się powiedzie, w KFD na nowe drogi znajdzie się w tym roku 14,3 mld zł. To o ponad 5 mld zł więcej, niż zakładano, przerzucając obowiązek finansowania dróg z budżetu do KFD. Wraz ze środkami z budżetu GDDKiA miałaby do dyspozycji 20 mld zł. Daje to nadzieje na realizację planowanych inwestycji. Jeszcze w styczniu rząd deklarował, że na nowe drogi wyda w 2009 r. ponad 28 mld zł. Obecnie, dzięki spadkowi cen o ok. 30 proc., przyjęty w styczniu plan będzie można zrealizować za 20 mld zł.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL