fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Sport

Kryzys wywołał rewolucję

Zmiany zaaprobowane przez WMSC prowadzą do ograniczenia liczby członków zespołów.
Fotorzepa, Piotr Nowak PN Piotr Nowak
Paweł Majewski
W 2009 r. znikną testy w trakcie sezonu, a rok później nie będzie można tankować bolidu w czasie wyścigu. Światowa Rada Sportów Motorowych (WMSC) zdecydowała dziś o rewolucyjnych zmianach przepisów.
O oszczędnościach w najbardziej prestiżowej serii wyścigów mówiło się od dawna. Kryzys finansowy sprawił, że zarówno organizatorzy jak i zespoły zgodzili się na konieczność większego zaciśnięcia pasa.
[wyimek]O skróceniu czasu wyścigów zdecydują badania marketingowe[/wyimek]
Na dzisiejszym spotkaniu WMSC zapadły decyzje o zwiększeniu maksymalnej żywotności silnika w nadchodzącym sezonie. Każdy z kierowców będzie mógł użyć maksymalnie 8 silników plus dodatkowo 4 podczas testów (na zespół przypadnie 20 silników). Dotychczas jeden silnik musiał wystarczyć na dwa weekendy wyścigowe. Obroty silnika zostaną zredukowane do 18.000, a wewnątrz nie będzie można dokonywać zmian oprócz ustawienia wtryskiwaczy.
Nie będzie też testów podczas trwania sezonu oprócz zaplanowanych sesji treningowych w weekendy wyścigowe. Po 1 stycznia będą również wprowadzone ograniczenia w korzystaniu z tuneli aerodynamicznych. Fabryki produkujące na rzecz teamów będą zamykane na sześć tygodni w roku zgodnie z lokalnym prawem.
Ograniczeniu zatrudnienia w czasie wyścigów ma służyć ujawnianie informacji na temat strategii doboru opon i ilości paliwa na pokładzie bolidów konkurencyjnych zespołów.
Szacuje się, że zmiany te w sezonie 2009 pozwolą zaoszczędzić producentom około 30 % budżetu w porównaniu do sezonu 2008, a dla niezależnych zespołów wartość ta będzie nawet większa.
[srodtytul]2010: Standardowe silniki i zakaz tankowania[/srodtytul]
W 2010 r. oszczędności będą jeszcze większe. Wprowadzone zostaną standardowe silniki dla niezależnych zespołów w cenie mniejszej niż 5 milionów euro na sezon. Zostaną dostarczone przez niezależnego producenta lub przez jeden z zespołów z zapewnioną ciągłą dostawą. Elementy, które nie wpływają na osiągi będą unormowane i pozyskiwane lub wytwarzane w możliwie najtańszy sposób.
Ponadto w czasie wyścigowego weekendu zakazane będzie tankowanie, koce grzewcze i mechaniczne oczyszczanie opon. Rozważa się też skrócenie czasu wyścigów, ale decyzje w tej sprawie mają poprzedzić badania marketingowe.
FIA i FOTA przestudiują możliwość wdrożenia całkowicie nowego układu napędowego na sezon 2013, z ukierunkowaniem na efektywne wykorzystanie energii (uzyskując więcej pracy z mniejszej ilości zużytej energii). Reguły zostaną tak przedstawione, aby badania i rozwój takiego układu mógł realnie wnieść technologię oszczędnego silnika w transporcie drogowym.
Zaawansowany system KERS prawdopodobnie będzie istotnym elementem nowego układu napędowego. Teraz KERS jest częścią regulaminu na sezon 2009, ale nie jest obowiązkowy. Na sezon 2010 FOTA rozważa propozycje standardowego systemu KERS. FIA oczekuje na propozycje.
[i]Więcej o Formule 1 w [link=http://www.rp.pl/temat/60514.html]naszym serwisie[/link].[/i]
Źródło: www.formula1.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA