Jak przestrzegane są prawa pacjenta - sprawozdanie Rzecznika Praw Pacjenta

Przestrzeganie praw pacjenta nie jest satysfakcjonujące. Najgorzej wypada prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych oraz prawo do dokumentacji medycznej.

Aktualizacja: 21.08.2018 14:55 Publikacja: 21.08.2018 12:38

Jak przestrzegane są prawa pacjenta - sprawozdanie Rzecznika Praw Pacjenta

Foto: Fotorzepa/Wojciech Grzędziński

Rada Ministrów przyjęła sprawozdanie Rzecznika Praw Pacjenta dotyczące przestrzegania praw pacjenta na terytorium RP za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 r.

W 2017 r. do Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło 61 218 spraw, sygnałów i zapytań. Rzecznik prowadził 1383 postępowania wyjaśniające dotyczące indywidualnych spraw pacjentów, w tym 308 z własnej inicjatywy m.in. dzięki informacjom uzyskanym ze środków masowego przekazu. W 443 sytuacjach Rzecznik stwierdził naruszenie praw pacjenta. Wszczął także 81 postępowań w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów, spośród których w 31 przypadkach wydał decyzję o naruszeniu prawa.

Rzecznik Praw Pacjenta skorzystał także z możliwości udziału na prawach przysługujących prokuratorowi w toczących się postępowaniach w sprawach cywilnych dotyczących naruszenia praw pacjenta. Brał udział w 6 sprawach, z czego w 4 przypadkach przyłączył się do toczącego się postępowania a w 2 sam wniósł powództwo.

Jak wynika ze sprawozdania lecznice notorycznie nie przestrzegają prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych oraz do dokumentacji medycznej. Niewystarczający jest także stopień przestrzegania praw o pacjenta do informacji oraz do poszanowania intymności i godności Co do zasady przestrzegane są: prawo pacjenta do wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych, do tajemnicy informacji z nim związanych, do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego oraz do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie, a także prawo do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych. W 2017 r. tylko w przypadku prawa pacjenta do opieki duszpasterskiej nie stwierdzono uchybień. Tak samo było rok wcześniej.

Rzecznik przeprowadził także analizę SWOT systemu ochrony praw pacjentów. Wynika z niej m.in., że mocną stroną systemu jest m.in. możliwość prowadzenia postępowań w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów – decyzja oddziałuje na ogół obecnych i potencjalnych pacjentów korzystających z usług danego podmiotu leczniczego. Słabą stroną są np. niewystarczające uprawnienia Rzecznika w zakresie ochrony praw pacjentów i braki kadrowe wśród Rzeczników Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego.

Rada Ministrów przyjęła sprawozdanie Rzecznika Praw Pacjenta dotyczące przestrzegania praw pacjenta na terytorium RP za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 r.

W 2017 r. do Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło 61 218 spraw, sygnałów i zapytań. Rzecznik prowadził 1383 postępowania wyjaśniające dotyczące indywidualnych spraw pacjentów, w tym 308 z własnej inicjatywy m.in. dzięki informacjom uzyskanym ze środków masowego przekazu. W 443 sytuacjach Rzecznik stwierdził naruszenie praw pacjenta. Wszczął także 81 postępowań w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów, spośród których w 31 przypadkach wydał decyzję o naruszeniu prawa.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP