- Miasto jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego– komunikacji miejskiej na swoim obszarze (zadanie własne w zakresie lokalnego transportu zbiorowego) oraz na obszarze gmin, które z miastem podpisały odnośne porozumienia międzygminne. Przewozy są odpłatne i miasto uzyskuje wpływy ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Transport realizowany jest za pomocą Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego, będącego zakładem budżetowym miasta. Gminy, które podpisały z miastem stosowne porozumienia są zobowiązane do odpowiedniego ponoszenia kosztów związanych z zapewnieniem transportu zbiorowego. Mianowicie, gminy te zobowiązane są do wnoszenia na rzecz miasta dopłat z tytułu wykonywania przewozów na liniach nierentownych oraz na wyrównaniu utraconych wpływów z tytułu honorowania uprawnień do ulgowych i bezpłatnych przejazdów. Dopłata ta stanowi dotację, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Kwota dopłaty wyliczana będzie jako iloczyn planowanej liczby wozokilometrów na terenie gminy i przyjętej stawki za wozokilometr. Dochody uzyskane ze sprzedaży biletów oraz otrzymane dotacje przeznaczone są na pokrycie kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej, w tym świadczenie usług komunikacyjnych. Kwota przekazana przez gminę powierzającą służy więc pokryciu części kosztów organizacji publicznego transportu zbiorowego przez gminę przejmującą. Czy dopłaty gmin, objętych porozumieniem, wnoszone jako dotacje w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, będą podlegały opodatkowaniu VAT?