fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

XXX lat polskiej przedsiębiorczości

Kultowa marka czekolady

Neon na ul. Szpitalnej w Warszawie: logo firmy zaprojektowane przez Leonetto Cappiello w 1926 r.
materiały prasowe
LOTTE Wedel ma prawie 170 lat. To najstarsza i najsilniejsza* marka czekolady w Polsce.

Od ponad półtora wieku dostarcza konsumentom radość i przyjemność płynącą z intensywnego i głębokiego smaku najlepszej jakości czekolady.

Emil Wedel, syn Karola – założyciela marki, był niezachwianym optymistą, który zarażał innych swoją postawą. Słodycze „noszące" jego imię szybko zdobyły serca ludzi, a biznes trafił w ręce kolejnych pokoleń, które doskonaliły sztukę robienia czekolady. W 1926 roku na zlecenie kolejnego przedstawiciela rodziny, Jana Wedla, powstała jedna z najpopularniejszych grafik reklamowych w Polsce – sylwetka chłopca dosiadającego pasiastej zebry, dźwigającego tabliczki czekolady. Autorem kreacji był włoski malarz i karykaturzysta Leonetto Cappiello, nazywany ojcem współczesnej sztuki plakatu i reklamy. Historia zatacza koło, a chłopiec i zebra są bohaterami współczesnych wedlowskich reklam. Natomiast w zeszłym roku na dachu najstarszej Pijalni Czekolady przy ul. Szpitalnej w Warszawie zrewitalizowano neon z ich wizerunkiem.

LOTTE Wedel dynamicznie rozwija swoją działalność i poszerza ofertę produktową. W portfolio marki znajdują się m.in. takie słodycze jak Ptasie Mleczko®, Mieszanka Wedlowska, czekolady, ciastka, wafle i batony, na czele z produkowanym od 1987 roku batonem Pawełek. A oprócz dobrze znanej oferty firma produkuje coraz więcej pysznych nowości, m.in. Czekotubki, Kremy Wedlowskie, serię czekolad nadziewanych czy czekolady Karmellove – pierwsze takie pełne tabliczki na rynku, oraz chrupiące czekolady Cookie.

W ubiegłym roku marka zadebiutowała w kategorii lodów – na rynek wprowadzono w tym formacie kultowe Ptasie Mleczko®. Wraz z nadejściem tegorocznej wiosny wedlowskie portfolio zostało rozszerzone o dwa kolejne smaki lodów Ptasie Mleczko® (do waniliowego dołączyły czekoladowy i truskawkowy) oraz linię lodów premium na patyku (dostępne w wariantach: czekoladowym, waniliowym, karmelowym i truskawkowym) wyróżniających się oryginalnymi dodatkami, takimi jak wedlowska czekolada, słone karmelizowane orzechy, kawałki truskawek i migdałów.

Wedel czerpie garściami z historii założycieli czekoladowego przedsiębiorstwa, którzy byli wizjonerami w prowadzeniu biznesu, i nie boi się nowości. Przykład stanowi historia pianek Ptasie Mleczko®, które mając już ponad 80 lat, niezmiennie pozostają produktem na czasie (Ptasie Mleczko® jest obecnie liderem w segmencie pianek w czekoladzie z udziałem rynkowym na poziomie 63,4%), zaskakując wyborem smaków, edycjami limitowanymi i dekorowanymi.

Portfolio produktów to niejedyny obszar, w którym Wedel stawia na nowości i innowacje. Marka, zainspirowana ponadczasowymi rozwiązaniami reklamowymi stosowanymi przez Jana Wedla, który m.in. postawił w parku Skaryszewskim pierwsze automaty ze słodyczami czy transportował produkty samolotem z brandingiem, często sięga po nowatorskie rozwiązania marketingowe. Należy do nich m.in. projekt Wedel Up! Zagrajmy inaczej, w ramach którego Wedel jest obecny w świecie e-sportu, aktywność w kanałach digital i współpraca z influencerami przy większości kampanii. Komunikacja Wedla wyróżnia się także oryginalnymi reklamami, takimi jak spot czekolad E.Wedel premium, w którym wykorzystano dźwięki z produkcji czekolady gorzkiej czy spoty lodów premium wykonane w grafice 3D.

Innym przykładem na owocne spotkanie tradycji z nowoczesnością jest sieć Pijalni Czekolady E.Wedel licząca obecnie 27 punktów w całej Polsce. Została zaprojektowana w taki sposób, aby jak najefektywniej łączyć komfort i funkcjonalność z równoczesnym nawiązaniem do bogatej historii firmy i klasycznej elegancji.

Pomimo że Polska niezmiennie pozostaje w centrum zainteresowań Wedla, firma z powodzeniem prowadzi ekspansję na rynki zagraniczne. Eksportuje 10 proc. rocznej produkcji do ponad 60 krajów, m.in. Australii, Nowej Zelandii, Rosji, Irlandii, Niemiec, Holandii, Bośni, Grecji, Kosowa, Emiratów Arabskich, Kataru, Meksyku oraz na Ukrainę.

Produkcja wciąż odbywa się w Warszawie przy ulicy Zamoyskiego, w fabryce powstałej w latach 1931–1936, która jednocześnie należy do najnowocześniejszych w Europie i w której większość procesów produkcyjnych jest zautomatyzowana. Dwa razy do roku konsumenci mają możliwość zajrzeć do środka tego wyjątkowego miejsca – w ramach majowej Nocy Muzeów oraz Czekoladowego Weekendu w grudniu.

* Ranking Marek „Rzeczpospolitej" 2018 r., Statuetkaw kategorii Najcenniejsza/najsilniejsza polska markadla marki Wedel

Aleksandra Kusz vel Sobczuk Kierownik Komunikacji Korporacyjnej LOTTE Wedel

Wieloletnią historię Wedla postrzegamy jako unikalne know-how, nie tylko w obszarze doboru surowców, produkcji czekolady czy stosowanego języka komunikacji, ale także przy wytyczaniu kierunków rozwoju biznesu. Najważniejszą lekcją, jaką wyciągnęliśmy z doświadczeń założycieli naszej firmy, jest nieustanne obserwowanie potrzeb klientów oraz proponowanie im rozwiązań, które nie tylko na nie odpowiadają, a nawet je wyprzedzają.

Efektem naszej ciekawości i pasji do wymyślania i eksperymentowania, jest stworzenie nowego rodzaju czekolady, pełnej karmelowej – do tej pory jesteśmy jedyną firmą w Polsce, która ją produkuje, nie tylko w formie tabliczek.

Produktem, którego historia i ewolucja świetnie obrazuje łączenie przez Wedla tradycji i nowoczesności, jest Ptasie Mleczko®. Kultowe pianki znane są już kilku pokoleniom Polaków, mamy jednak świadomość, że młodsi konsumenci lubią nowości i chcą być ciągle zaskakiwani. Aby odpowiedzieć na ich potrzeby i zainteresować marką Ptasie Mleczko® regularnie wprowadzamy na rynek limitowane edycje pianek – w zeszłym roku np. Mango Shake czy Peanut Butter. Co więcej, smaki pianek Ptasie Mleczko® z letnich edycji czy dostępny w stałej sprzedaży wariant Strawberry Shake, świetnie smakują również po zmrożeniu. Ponadto, w tym roku nasze pianki przeszły metamorfozę opakowań, które zaprojektowali młodzi polscy ilustratorzy – z jednej strony to przełomowa zmiana, z drugiej osadzona w wedlowskim świecie, który niemalże od początku działalności współpracował z artystami (dla naszej marki projektowali przecież Leonetto Cappiello, Zofia Stryjeńska czy Karol Śliwka). Warto wspomnieć również o piankach Ptasie Mleczko® w wersji dekorowanej – jesteśmy jedyną firmą, która dekoruje praliny na masową skalę.

Nasze wieloletnie doświadczenie i pozycję eksperta w produkcji czekolady wykorzystujemy również przy produkcji dotychczas nieznanej nam kategorii tj. lody. Po ubiegłorocznym sukcesie sprzedaży lodów Ptasie Mleczko®, rozszerzamy ofertę o lody premium na patyku. Stanowią one również kontynuację kierunku obranego przez Wedla wiele lat temu, zgodnie z którym przykładamy ogromną wagę do jakości stosowanych surowców, jak i utrzymywania najwyższych standardów na każdym etapie produkcji.

Pamięć o tradycji i nowoczesne spojrzenie w przyszłość przeplatają się również w prowadzonych przez nas działaniach marketingowych. Platforma komunikacyjna Wedla opiera się na postaciach chłopca i zebry stworzonych w 1926 r., jednak jest dostosowana do współczesnych odbiorców. Spoty wypełnia więc bezpretensjonalne poczucie humoru, a na potrzeby gamingowego projektu Wedel Up! Zagrajmy inaczej, chłopiec i zebra przybrali postać z pixeli nawiązującą do estetyki retro gier komputerowych. Ukłonem w stronę historii reklam Wedla w dwudziestoleciu międzywojennym, jest neon chłopca na zebrze na dachu kamienicy przy ul. Szpitalnej, który odtworzyliśmy w zeszłym roku. Działanie to z jednej strony stanowi nawiązanie do historii, a z drugiej idealnie wpisuje się w obowiązujący trend, w którym neony są niezwykle popularnym nośnikiem reklamowym w przestrzeni miejskiej.

Miejsce, w którym przeszłość spotyka się z przyszłością stanowi nasza fabryka. Pamiętając o inwestycjach, których nie bał się podejmować w trudnych czasach Wielkiego Kryzysu Jan Wedel, stawiamy na dostosowywanie linii produkcyjnych do innowacji produktowych, które wprowadzamy i automatyzujemy procesy wszędzie tam, gdzie to możliwe. Nowoczesna produkcja to jednak nie koniec inspiracji – Jan Wedel zapisał się przecież w kartach historii również jako społecznik i filantrop. Pamiętając o jego działaniach dla społeczności lokalnej, realizujemy program „Wedel od Serca",

w którym firma dofinansowuje lokalne inicjatywy zgłaszane przez pracowników, rewitalizujemy zieleń w Parku Skaryszewskim w ramach projektu „Ogrody polsko-niemieckie" czy współpracujemy z Muzeum Warszawskiej Pragi.

W LOTTE Wedel z jednej strony czerpiemy z bogatej historii, jakości i kunsztu w tworzeniu produktów, przy jednoczesnym otwarciu na wszelkie innowacje i kierunki, które sprawiają, że Wedel jest blisko obecnej rzeczywistości i doskonale się w niej odnajduje. Tradycję i nowoczesność postrzegamy jako dwa nierozerwalne ze sobą atrybuty naszej marki i właśnie w takim spojrzeniu upatrujemy nie tylko wiodącą pozycję firmy na polskim rynku słodyczy, ale także kierunki do rozwoju.

2019

Lody E.Wedel

LOTTE Wedel rozszerza ofertę lodową

2017

Start produkcji

pianek Ptasie Mleczko® Dekorowane

2010

Grupa LOTTE

zostaje właścicielem firmy

1989

Powrót do nazwy E.Wedel

i jednoczesne rozpoczęcie procesu prywatyzacji

1987

Baton Pawełek

trafia na rynek

1949

Zmiana nazwy

na Zakłady Przemysłu Cukierniczego im. 22 Lipca d. E.Wedel

1936

Debiutuje Ptasie Mleczko®

Rusza produkcja kultowych pianek

1923

Jan Wedel przejmuje

firmę po ojcu Emilu

1872

Karol Wedel darowuje

synowi Emilowi fabrykę czekolady w prezencie ślubnym

1851

Karol Wedel otwiera pierwszą firmową cukiernię wraz z małą przyzakładową manufakturą czekolady przy ulicy Miodowej w Warszawie.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA