Obywatel nie mógł się doczekać wydania aktu zgonu dla bliskiej osoby, przez co utrudniona była organizacja pogrzebu. Rzecznik praw obywatelskich Adam Bodnar zwrócił się do ministerstwa spraw wewnętrznych i administracji o wyjaśnienia i interwencję.
MSWiA odpowiada: - Rzeczywiście, zdarzają się kłopoty, ale są na to procedury szczególne. Jeśli urząd stanu cywilnego nie może wydać aktu zgonu z powodu kłopotów z systemem komputerowym, to można zorganizować pogrzeb bez aktu zgonu. Wystarczy część karty zgonu dla administracji cmentarza z adnotacją o zgłoszeniu zgonu. Potem otrzymuje się bezpłatnie odpis aktu zgonu, który trzeba dostarczyć administracji cmentarza.
Skąd kłopoty z uzyskaniem odpisu aktu? Od 1 września 2015 r. akta stanu cywilnego są prowadzone elektronicznie. Komputeryzacja ma ten plus, że obywatele mogą dostawać odpisy aktów stanu cywilnego w dowolnej miejscowości – tam, gdzie mieszkają lub pracują – a nie tam, gdzie papierowy dokument został kiedyś sporządzony. Akt stanu cywilnego z elektronicznego rejestru powinien zostać wydany:
- w ciągu 7 dni roboczych – jeśli papierowe akta znajdowały się w urzędzie, do którego się zwrócił
- w ciągu 10 dni roboczych – jeśli papierowe akta znajdują się w innym urzędzie.