Zwolnienia w służbie cywilnej - pytania i odpowiedzi

Czy dyrektor może podpisać pełnomocnictwo radcy prawnego? Czy zwolnionemu inspektorowi przysługują roszczenia ze stosunku pracy?

Publikacja: 25.10.2016 02:00

Czy dyrektor może podpisać pełnomocnictwo radcy prawnego

Urzędnik służby cywilnej odwołał się od złożonego mu wypowiedzenia stosunku pracy. Czy przed sądem pracy pracodawcę reprezentować powinien dyrektor generalny urzędu, który dokonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w urzędzie?

Nie. W sprawach z zakresu prawa pracy pracodawcę przed sądem pracy reprezentuje kierownik urzędu, a nie jego dyrektor generalny. Zgodnie bowiem z art. 31 kp za pracodawcę będącego jednostką organizacyjną czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonuje osoba lub organ zarządzający tą jednostką albo inna wyznaczona do tego osoba. Dyrektor generalny urzędu nie ma samodzielnego (suwerennego) prawa do procesowego reprezentowania pracodawcy w sprawach z zakresu prawa pracy gdyż z mocy art. 25 ustawy o służbie cywilnej, dalej usc, (który określa uprawnienia dyrektora generalnego urzędu-red) uprawnienie takie mu nie przysługuje.

Nie można też o tym wnioskować pozytywnie na podstawie jego uprawnienia do dokonywania czynności w zakresie prawa pracy wobec osób zatrudnionych w urzędzie (art. 25 ust. 4 pkt 2 usc). Jak stwierdził bowiem Sąd Najwyższy (wyrok z 6 lipca 2011 r. II PK 51/11, OSNAPiUS 2012/17-18/219 skoro dyrektor generalny urzędu podlega bezpośrednio kierownikowi urzędu (art. 25 ust. 3 usc), to ustawa musiałaby najpierw wyraźnie wyłączyć zwykłe uprawnienie, ale zarazem obowiązek kierownika jednostki do reprezentowania pracodawcy w sprawach sądowych, i przyznać takie prawo dyrektorowi generalnemu urzędu. Innymi słowy, uprawnienie, co do czynności w sprawach z zakresu prawa pracy nie wyłącza reguły o reprezentowaniu pracodawcy w postępowaniu sądowym przez kierownika – dyrektora zakładu ( art. 31 kp). Działanie dyrektora generalnego urzędu w takim zakresie byłoby zatem możliwe tylko, jako osoby wyznaczonej na podstawie art. 31 kp w zw. z art. 67 kodeksu postępowania ccywilnego.

podstawa prawna: Art. 9 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1345).

Czy zwolnionemu inspektorowi przysługują roszczenia ze stosunku pracy

Inspektor kontroli skarbowej został odwołany ze stanowiska na podstawie ustawy o kontroli skarbowej. Powodem było ciężkie naruszenie przez niego podstawowych obowiązków członka korpusu służby cywilnej. Czy odwołując się od tego aktu powinien wnieść skargę do sądu administracyjnego czy złożyć pozew do sądu pracy? Pracodawca twierdzi, że powinien to być sąd pracy. Czy ma rację?

Tak. Zgodnie z art. 39a ust. 1 ustawy z 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 720 ze zm.) inspektorów kontroli skarbowej powołuje i odwołuje generalny inspektor kontroli skarbowej, natomiast stosownie do treści art. 43 powołanej ustawy, w zakresie w niej nieuregulowanym, do inspektorów kontroli skarbowej stosuje się odpowiednio przepisy o służbie cywilnej.

Ma to związek ze statusem stanowiska inspektora, które w myśl załącznika Nr 1 do rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z 29 stycznia 2016 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej (DzU z 2016 r. poz. 125) jest stanowiskiem urzędniczym zaliczonym do stanowisk samodzielnych w służbie cywilnej w Ministerstwie Finansów.

Oznacza to, jak uznał WSA w Warszawie w wyroku z 30 października 2012 r. VIII SA/Wa 809/12, orzeczenia.nsa.gov.pl), który zajmował się skargą odwołanego ze stanowiska inspektora kontroli skarbowej, że z wyjątkiem formy powierzenia i pozbawienia stanowiska inspektora kontroli skarbowej, jako stanowiska w służbie cywilnej (powołanie i odwołanie), przesłanek powołania i odwołania oraz elementów wynagrodzenia, uregulowanych w ustawie o kontroli skarbowej, pozostałe ich elementy więzi łączącej inspektora z pracodawcą, określają przepisy ustawy o służbie cywilnej. Z przepisu art. 9 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej stanowiącego, wprost, że spory o roszczenia ze stosunku pracy członka korpusu służby cywilnej rozpatrywane są przez sądy pracy wynika, iż wspomniana wyżej więź łącząca inspektora z pracodawcą ma charakter stosunku pracy, zaś roszczenia z tego stosunku podlegają kognicji sądów powszechnych, gdyż w ustawie o służbie cywilnej oraz ustawie o kontroli skarbowej brak jest odmiennych regulacji w tym zakresie.

Czy dyrektor może podpisać pełnomocnictwo radcy prawnego

Urzędnik służby cywilnej odwołał się od złożonego mu wypowiedzenia stosunku pracy. Czy przed sądem pracy pracodawcę reprezentować powinien dyrektor generalny urzędu, który dokonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w urzędzie?

Pozostało 93% artykułu
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego